I'm falling in love with Asia again...

 

Det har varit fullt upp här i Asien nu i början för att lära sig allting!

Det började med att jag kom till Singapore, en söt kines vid namn ”Tä” hämtade mig på flygplatsen och var så pratglad på sin kinesengelska på vägen in så det blev en riktig guidad tur för mig! Fick till och med honom att köra mig en omväg på 20-30 min för att komma förbi Orchard Road för att jag ville se den kända shoppinggatan (där man för övrigt fått panik nu i jultider med de enorma folkmassor som rört sig där!)  Tillsist ringde dock vår agent till Mr Tä och undrade varför jag inte hade checkat in ännu, då jag borde ha ankommit till hotellet för länge sen… Mr Tä och jag fick dra en vals om trafikolycka som gav förseningar i trafiken då han annars var orolig att han skulle få en utskällning för att han kört mer än det var tänkt! Jag checkade sen in på ett modernt inrett hotell, så modernt så jag var nära att ringa till receptionen och fråga var toaletten låg innan jag märkte att det fanns en toalett och duschrum innanför den frostglasade väggen. Härlig start i Singapore;-)

Jag togs sen runt på en stadsrundtur av Mr Charles, en sjuttioårig lokalguide som är underbar fast väldigt överbeskyddande…  Erik som är min agentchef i Singapore tog mig också på en väldigt rask promenad runt de centrala delarna närmast floden. Detta var dagen efter jag ankommit och som tur var hade jag inte någon jetlag, hade till och med lyckats sova till och från några timmar på flyget! Ovanligt när det gäller mig! Så jag tog på mig joggingskorna och han nästan med i lilla Eriks tempo. Asiater har ett helt annat tempo i vardagen än vad vi européer har! Jag skrattade nästan för mig själv några gånger under denna promenaden för det var så komiskt hur mycket det påminde om Buzz, agenten i Thailand som när vi för ett år sen kom till Thailand tog oss på samma springtur genom köpcentrena vid Siam square i Bangkok. Då var vi dock dödströtta av att nästan inte ha sovit på 40 timmar! Så kändes bättre med denna centrum-powerwalken;-)

Efter Singapore åkte jag en studd-tur på rundresan genom Malaysia. Med mig hade jag en Mr Pang som var både min chaufför och guide. Dvs när han körde satt han samtidigt halvt bakåtvänd mot mig i baksätet och gestikulerade hejvilt med händerna. Han var en kinesisk malaysier, kineser är den näststörsta folkgruppen i landet.  Och det var väldigt mycket thailändare över honom i hans sätt att prata. Han slängde nämligen väldigt ofta in ”Ahhhh” efter en mening och sa det på så sätt så det lät som att han hade löst ett världsproblem. Han gjorde också lika mycket reklam för matvarubutiken Tesco som thailändare gör för Seveneleven. Dock fick jag efteråt frågan av Erik när jag kom till Singapore igen ”Hanna, brukar du ofta säga ahhh efter en mening eller är det något du tagit efter här i Asien?” Själv hade jag inte en aning om att jag hade börjat göra det! Den här Mr Pang som visade mig runt i Malaysia är en av de bästa lokalguider jag någonsin haft för en studd. Han hade svar på alla mina frågor. Berättade hur mycket som helst och det enda var väl att det var väldigt svårt att få tyst på honom och få en syl i vädret själv när han var igång…

Ett riktigt häftigt besök vi gjorde var också Batu Caves utanför Kuala Lumpur. Hindutempel som är byggda inuti kalkstensgrottor, en lång trappa på 272 steg tar en upp till toppen men det häftigaste är nästan den guldfärgade statyn av hinduguden Murugan som är världens största sådana på 42,7 meter.

Första gången jag kom ut i regnskogen på rundresan var riktigt häftigt! Regnskogen är svår att beskriva eller att göra den rättvis på fotografier utan det är helt enkelt något som måste upplevas! Det är inte alltid man ser så mycket djur utan det är ju hela grejen med fuktigheten och grönskan. Dock har jag sett massvis med olika spindlar där bland annat tarantella, ormar, insekter, vandrande pinnar, tapirer(ser ut typ som en gris fast med lång nos), olika typer av rådjur, apor och annat. Man kan ju också ha turen att springa på en tiger eller elefant men det är ganska ovanligt, särskilt tiger som oftast lever mycket djupare in än där vi befinner oss i regnskogen… Vi badar också i vattenfall samt är ute och går mycket bland annat på världens längsta hängbrosystem.  En kväll har vi nattvandring i regnskogen, det är spännande! Då går man med ficklampor och kikar efter de olika djuren på trädstammar o marken. Första gången jag såg en tarantella trodde jag att jag skulle bli rädd men jag tyckte bara det var sjukt häftigt! På resorten vi bor på i regnskogen är det en väldigt trevlig man som heter Mr Satey som är manager. Han gillar jag att sitta och dricka vin och snacka lite med efter jobbet. Han har jobbat i Sharm el Sheikh också samt Maldiverna och The Danna som är ett av våra hotell på Langkawi (mitt favorithotell, där man verkligen känner sig som en prinsessa! Sängarna är så höga så man nästan måste klättra upp i dem och man blir som prinsessan på ärten när man lägger sig där. Samt toaletten är jag helt förälskad i och skulle vilja ha en sådan hemma! Man får även Prosecco till frukostbuffén varje morgon om man vill…) Det konstiga är att hans fru och barn inte åker med honom utan de bor alltid på Penang och kommer och hälsar på honom överallt där han jobbar. En otroligt sympatisk och trevlig herre.

Något annat som jag skaffat mig nu när jag jobbar här är Starbucks card! Singapore har ett eget och Malaysia har ett eget, detta laddar man med pengar samt man får lite gratisdrycker eller kakor då och då. Älska Starbucks!<3 Jag hade dock en lokalguide nu på min första rundresa med gäster, Mr Jeevan, han var ett större Starbucksfan än jag! Han kunde vad alla dryckerna innehöll (han ville inte erkänna att han hade jobbat där men det tror jag faktiskt han hade gjort…), han hade såklart Starbuckskortet och när det kommer ny design på korten så byter han ut dem för att få lite omväxling. Han har en Starbuckskalender som man får efter att man köpt ett visst antal drycker, samt han hade köpt sin egen kopp och får då rabatt varje gång han köper en dryck och tar den i sin egen kopp… Här snackar vi nörd liksom!

Nu har jag alltså hunnit köra en rundresa med gäster också, det var en bra grupp med bred åldersskillnad! Från 26-67 år! Det var kul, men också lite svårt ju med informationen osv så att alla olika åldersgrupper ska tycka det är intressant. Vi hade dock lite problem, främst med jultrafik! En buss som krockade, galna trafikköer, fulla hotell i jultider som inte riktigt hinner med. Så min stressnivå under juldagarna var inte den skönaste… Men de var snälla och förstående över att det var mycket turister i omlopp under juldagarna. Julafton gick jag ut själv och åt spansk tapas med ett glas rödvin. Fick även hört på lite julsånger i köpcentrumen i Kuala Lumpur där de hade körer som var och sjöng. Så lite julstämning fick man, hotellen hade ju pyntat upp ordentligt också! Jag köpte en julklapp till mig själv i form av dyra ansiktskrämer som jag dock med min charm lyckades pruta ner 30% (trots det var en affär där man vanligtvis inte prutar) samt jag fick killens telefonnummer så jag bara kunde slå honom en signal ifall jag ville komma in gratis på Singapores populäraste nattklubb. Samt såklart en date om jag hade lust… Gäller att lägga sina kort rätt när man shoppar!  På sina ställen längs rundresan får vi svenskar också ställa upp på foto med asiatiska turister, som tycker det är väldigt exotiskt att få med sig en svenska på bild!

I Singapore har jag hängt mycket med Johanna Elgström som jag spelat fotboll med en gång i tiden. Hennes man jobbar där ett halvår medan hon är mammaledig med deras snart ettåriga Ellie. Så vi har varit i shoppingcenter, åkt över till Sentosa (Singapore äventyrsö) och gått på museum, undervattensland, Singapores Hard Rock Café, åkt Angry birds linbana som vi även fick så fina Angry birds masker till att ha på oss på vägen. En kväll var vi med en annan svensk tjej som Johanna kände på Fullerton hotell och provade på deras chokladbuffet. Choklad i mängder och alla de olika former och konsistenser, helt underbart gott. Vill lätt ta en runda dit en gång till under våren, även om man är något illamående efteråt…  På Fullerton hotell kunde jag också utse den galnaste julgranen denna vintern…

Jag har även genom min kompis Aksel fått en kontakt i Singapore som heter Shayne. Helt underbar kille som har dragit upp mig på Swiss Stanford hotells takbar och med champagne njutit av utsikten. För att därefter äta lokala rätter i en foodcourt för en billig peng.

Langkawi har också blivit ett litet paradis för mig. Här har jag nu firat nyår med lite andra guider som jag träffat här; Apollo och finska bolag. Var mycket trevligt, o slutade med ett nattadopp! Har dock inte festat speciellt mycket sen Bodrum i höstas så idag har man varit lite seg… Kan ju också ha att göra med att jag kom i säng vid sju-halv åtta i morse… På Langkawi bor jag lite enklare än vad jag är van vid på de fina hotellen på rundresan (ett par ggr på rundresan har de ju till och med satt mig i sviten!) men mitt boende nu ligger direkt på stranden och mitt i centrum så jag tycker det är himla mysigt det med! På samma ställe bor 2 Apollo tjejer så på så sätt har jag kommit i kontakt med dem.:-) Det enda som jag hade lite svårt för de första nätterna var att somna till musiken från reggaebaren bredvid, väggarna är ju så tunna samt där är också små lufthål ut från toaletten så det hördes ganska ordentligt. Men det är ju en vanesak har jag märkt.

På torsdag åker min första rundresegrupp hem och därefter får jag hit Steven, en amerikan/italienare som jag lärde känna i Sorrento. Han bor i New York och har aldrig varit i Asien så väntar mig en liten kulturkrock i början;-) Vi ska vi resa runt lite i 10-12 dagars tid. Thailand eller Bali eller båda lutar det mot. Ska bli kul med lite semester, och sen tar jag emot min nästa rundresegrupp igen i Singapore den 18 januari.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback