Sjukhusrymling, nattliga spektakel o espresso!

Tillbaka hos limoncellon! :-)

Första veckan med gäster är avklarad i Sorrento. Ikväll ska vi till flygplatsen och det ska bli skönt! Vi har haft en sjukhusrymling i veckan, han hade blivit påkörd av en moped men ville då inte vara kvar på sjukan! Hans rymning gjorde att vi haft carabineiri (polisen) efter oss! Idag fick jag göra ett besök på sjukhuset för att hämta ut rymlingens röntgenplåtar. Spännande! På vägen dit blev jag stoppad inte mindre än två gånger utav två av våra vänner här, (manliga såklart;-P) för kaffe, men tar man en kaffe med någon här på torget så går snacket snabbt! Hörde nänligen från en bartender häromkvällen att han hade sett mig på en motorino med en viss kille... Så här kan man inte smyga med något! Så jag hoppade kaffet och smet vidare till sjukhuset. Där hittade jag Natalia, som jag pratat i telefon med innan och som kunde engelska och sen skickade hon mig med en lapp ner till Ernesto, mannen som var ansvarig för röntgenplåtar;-P På lappen hade hon så sött skrivit "denna tjej vill ha röntgenplåtar för en av sina gäster, gästens namn, som var här i söndags." Haha, det hade jag ju nog kunnat förklara för honom själv på min italienska! Men jag o Ernesto gick runt där och letade, snackade om hans son som hittat en ragazza svedese från Nyköping och om Zlatan som Ernesto prompt och bestämt förklarade för mig att han var polack, och han gick inte att övertyga om något annat... När vi hittat rätt plåtar fick jag hjälp igen vid betalningen, lätt som en plätt!! Det komiska var att jag behövde bara säga att jag var hans reseledare. De ville inte ha hans personnummer, passnummer eller något utan bara gav mig grejerna...

Häromkvällen hände en galen grej! Jag, Amanda och Isabella var nästan hemma, vi hade varit ute o ätit o klockan var typ 12. Då kommer en bil körande och ut flyger något som skvätter ner oss alla. Splash sa det rakt över armar och bröst och vi blev helt kladdiga! Vad det var har vi inte riktigt kunnat räkna ut, trodde först det var en apelsin men det har inte gett några fläckar så kanske bara var något med vatten... Men förbannade blev vi och stod ett tag utanför hotellet för att se om den jäveln skulle komma tillbaka så vi kunde ge igen! Men icke, så irriterade och förvånade gick vi in o la oss... Vanligtvis brukar killar stanna för att försöka ragga upp oss och ge oss skjuts (vilket vi faktiskt busigt nog brukar låta dem göra om man har bråttom eller är trött...Det gillar inte min kollega Elisabet som tycker vi lever farligt, men dem är ju så snälla här italienarna och häromdagen var det en lastbilschaufför som skjutsade mig när jag var sen mellan två hotell:-) En riktigt snäll gammal man som tyckte min chef var galen som inte gav mig en motorino;-P )
 Stekiga italienare träffar man ofta på, här två poliser från Neapel!
Sen har vi haft en hel hög galna festkvällar... :-S Vi var rätt så lugna och beskedliga här i våras när vi gick ut men nu är det lite andra bullar! Har fått stryka med ett och annat kontokort, iphone och klänning och fått lite skrapsår men det har det varit värt! Nattdopp (eller man kanske får säga morgondopp) har jag också infört vid våra utekvällar! Vi är hemma tidigast 06, senast har varit 08.30... då skrattar receptionisterna på vårt hotell när vi går direkt till frukosten. Fast efter senaste doppet åkte jag på en förkylning... men det var det värt! Det roligaste var nog den kvällen som jag blandade ihop en person med tre olika! En kille kom och sa "Hanna, hej!!!!" Och den första jag tror det är är en kille från i våras från Neapel, det tror jag i typ 1 minut sen har jag frågat honom tillräckligt med frågor för att inse att det inte är han... Då tror jag mig veta vem det är, pratar med honom länge, och efter en halvtimme (minst...) inser jag att den jag pratar med är inte alls den jag tror! Utan hans bror...och där har jag stått och halvflörtat... Det blev lite pinsamt... Så nu skojar dem om vem jag ska välja av dem... ;-P

Annars njuter vi av Sorrento, trots vårt ökande i festkvällar har vi också ökat väldigt på joggingturer! Mycket asfalt, men det är ändå riktigt fint att jogga runt i Sorrento. Vi har också haft en ganska skön start, mina vandringsturer sätter igång först den 7 september så därför har vi hunnit med lite stekande (för stekhett har det varit, 30-40 grader utan vind varje dag) vid poolen på Parco dei Principe, femstjärniga riktigt snygga hotellet som vi delar pool och trädgård med! Spanat på poolkillar och njutit av utsikten över Neapelbukten.
Har fått riktigt goda espresso igen, igårkväll tog jag tre! Lite att ta i... Inga problem att somna ju, men var något skakig och darrig ;-P
Vi har även hunnit med att testa den kända meterpizzan i Vico Equense... har aldrig varit så mätt förr!

Imorgon kommer mina systrar ner till mig på besök, vi ska trängas i mitt hotellrum och jag ska visa dem hela Sorrentos vackra omgivningar tills på måndag, sen blir det lugnt i stugan igen... ;-)

Domani ITALIA!!!! :-D

Sitter sista gången på vårt lilla kontor här på Rhodos, känns inte vemodigt alls faktiskt! Jag är så van att hoppa hit o dit mellan destinationer nu så väskan är packad, lägenheten städad och grekmobilen helt slut på pengar... dvs REDO! Imorgonbitti ska jag äta en sista smarrig frukost på Grand Hotel, ska lyxa till den ordentligt! Sen blir det Rhodos-Athen och en snabblandning där, hinner spruta på mig lite parfym i taxfreen ;-) och sen vidare Athen-Napoli. Där jag blir hämtad av nån chaufför, hoppas på samma som sist, Angelo med sin bil med inbyggd massage! Det var gejer det! Isabella landar nån timme innan mig och Amanda tror jag kommer på fredag. Elisabeth har vi ju redan där, så sen e hela lilla truppen samlad igen! :-) ÅH vad det ska bli skoj! :-)

Ja vad har hänt här sista tiden... jag och Antonia har fått vara chefer medans Elin varit på semester, gått bra! Inga större problem med gäster denna veckan, nästan iaf! Ny bil har vi också fått fixa, en av tjejerna råkade krocka vår gröna lilla fara och får nu gå runt med nackkrage. Hoppas verkligen hon ska bli bra i sin nacke snart och inte få något bestående men... :-S Men bilen fick mer än bara ont i nacken... Så det blev att få en ny bil, en vit liten plutt som inte har någon servostyrning... Trodde inte det fanns såna bilar längre men det är tydligen vanligt i Grekland.  Så nu är det ett träningspass varje gång man ska fickparkera, fast det träningspasset slipper jag ju nu! Och alla ni som oroat sig för att jag skulle köra ihjäl mig här på Rhodos kan pusta ut, Jag har klarat mig galant och i Italien kommer jag inte sitta bakom någon ratt, där tar jag mig mest fram med mina fötter! :-)

Jag har tagit tag i min träning igen, och slutat få för mig att det är gott o äta lite M&M i bilen när man är på HS-rundan som är längst bort med bil! Har haft joggingrundor, powerwalks, nyttiga måltider och jobbat på! Idag o imorgon är det lite fuskande bara, måste ju njuta lite sista av Grands hotellbuffet... Men ska inte bli lika mnycket krängande av pizzabröd i Italien sen, även om det alltid fås in till förrätt o e sjuuuukt gott! Men kan ju försöka skära ner på det lite;-) Och försöka äta lite mindre på restaurang i höst kanske... är faktiskt lite trött på det! Hade varit skönt o kunna laga lite mat själv i Italien, (även om jag vet att när man har kök där man kan laga mat så är man ändå för lat i detta jobbet till att göra det, speciellt när man vet att där är någon annan som lagar det gratis åt en...;-))

Var på sofistikerad fest i lördags också! Marios, vår agent här, fyllde 55 år och detta firades med plockmat på Sheraton hotell. Sååååå sweeeeet!!! ;-) Hade slängt på sig den lilla svarta och såg så sofistikerad ut där jag stod o hängde bland olika hotellmanagers ;-P haha, och oj med mat! Uppdukat så fint med sushi (som jag fortfarande inte kan förstå det goda med...), en jätteläskig sked med en stor laxbit i som hade som små bubblor ovanpå som de andra skojade om att det var lite fisksperma, Bravotours-Tomas fick vara första provsmakare på den läskiga laxen, och oväntat nog! Det var en av den godaste man ätit! Där var någon röra inuti! Men de där bubblorna var trots allt lite läskiga... Sen gick servitörer runt med kinesiskt också, som jag nog inte ätit sen Egypten (då vi åt på Woken var och varannan dag...) så det var sjukt gott! Till detta champagne... :-) Som sagt Hanna kände sig helt i sitt rätta element, långt bort från spyorna, skabben och 19-åringarna på Rhodos bargata, underbart! :-D

Nähä, kalinichta Rhodos och benvenuti Italia! Och Lina o Sofia, få nu tummen ur röven o kom o besök mig!

Är på Sverigesemester!

Från ett alltför hett Rhodos åkte jag till ett svalare Sverige! Kom hit förra onsdagen och är nu på de sista semesterdagarna innan jag åker tillbaka till Rhodos på fredagkväll. Sverige har varit härligt. Har belägrat mig i Gliminge Plantering på Glimmingegården och hängt med alla mina kusinbarn, kusiner, nära o kära! :-) Härligt e det! Sen har man ju lite mer energi här eftersom det är lite svalare! Så jag har varit ute o sprungit, gått promenader med syster Lina, lånat "kufru" (dvs. min kusins fru) Kajsas träningsredskap och kört lite utomhusträning på gården med alla barn som är i varför?-åldern och som frågvist undrar varför jag gör si och så och varför jag har den och till vad och hur... Hannas tålamod är oväntat stort!
Semesterfirare med kusinbarnet Mia :-)

Jag har även fått träffa Ingrid o Malin. Vi kom på att det nästan var ett år sen vi träffades sist! När jag o Ingrid var uppe hos Malin i Stockholm. Nu åkte vi ner till Båstad och kunde med Tinas (som var funktionär där) hjälp ta oss in o få en gratis föreställning av Diggiloo! :-) Vi hade sån tur så där var tre platser lediga mitt framför scenen också så kunde sitta riktigt bra! Och regnet låg i luften men det föll inte många droppar. Så det var en bra kväll! Sen blev det tjejsnack hos Ingrid till sen natt... På Diggiloo var det bland annat Charlotte Perelli, Jessika Andersson, Linda Bentzing, Magnus Karlsson och Tomas Di Leva som framförde låtar. Jag blev förvånad över hur bra jag ändå tyckte Tomas Di Leva var! Har alltid irriterat mig på honom innan men han var ju riktigt skön, tyckte publiken sken som solar o stjärnor och slängde ut furkt till oss! Sen har han rätt så fina ordspråk för sig!

I måndags var jag, Lina o Per hos mamma. Sofia satt istället hemma och var invalid då hon på söndagkvällen skulle göra ett snyggt svanhopp ute i Torekov där vi varit o ätit. Det blev ett graciöst hopp men landningen lät värre... Knäck i knäet och sen har hon haltat fram resten av veckan, så e det när man har gamla dåliga fotbollsknän... Så det var vi andra tre syskon som i Pers nya bil och med den nykläckta körkortsinnehavaren till lillebror tog oss till Höganäs där vi mötte upp Hans och mamma och gav oss ut en runda i deras båt. Hann se både tumlare och sälar men sen blev vädret lite sämre och åska hotade så vi gick in igen, åt lite mat innan vi sakta men säkert tog oss hem i Pers nya men dock inte helt fungerande bil... Där e en slang som behöver bytas ut vilket gör att man inte kan gasa för hårt o heller inte att vi kunde ligga över 75 km/h. Fick sen världens skyfall på vägen hem så man knappt kunde se en meter framför sig, så var lite orolig färd men vi överlevde ;-)
 Mina seglarklädda syskon!

Den STORA grejen som framförallt gjorde att min semester inföll dessa dagar var ju mitt fadderbarn Ellens 3- årskalas! I lördags var det stor baluns med tält i trädgården och femtioelva olika kakor. Jag hade köpt lite olika smågrejer till henne, älskar ju köpa kläder till den unga damen men tyckte att jag får förändra mig ibland så blev lite smått o gott istället! Hade planer på att köpa några snygga bling bling sandaler från Rhodos till henne men kom på att dem kommer hon ju ändå växt ur till nästa sommar så då tyckte jag det fick vänta tills hennes skostorlek kanske stabiliserats lite mer ;-P På kalaset var det fullt med barn och vuxna som sprang efter dem... Fullt ös vill säga! Och mitt i allt fick jag också träffat morfar som börjat få lite svårt o känna igen folk... Men han kopplade till sist vem jag var. ;-) Var skoj kalas! Men även skönt o komma hem till lite lugn o ro sen;-)
 Ellen skulle stå o alla andra sitta när vi sjöng för henne! Sen var hon nöjd ;-)