Turkkvällar, nytatuerad, krockat, femstjärnig hotellyx, fast i poliskontroll... Mycket händer i mitt liv på en månad!

Sen jag kom tillbaka från semestern har det varit fullt upp! Jobb, jobb, jobb, långa dagar och inte många siestor har vi hunnit ta. Men men, man älskar ju sitt jobb;-) Vad som gett oss så mycket extrajobb är lite olika saker, hotellproblem, olika grupper som haft konferens samt träning här, sjukhusfall (hade tre gäster på sjukhus förra veckan med brutna ben, armar och lite allt möjligt, så kände sig som en riktig doktor som gick sjukhusrond när man var inne i de olika rummen och hälsade på varje dag! "Jaha, hur står det till med tant Agda idag" osv. ;-P Men jag har ju en förkärlek för sjukhus och alla spännande prylar dem har där så jag har inget emot att hänga på sjukhus! 
 
Strax efter att jag kommit tillbaka från semestern åkte jag, Challe och Jenny till Izmir, Turkiets tredje största stad. Det var en något orolig bilfärd upp då vi lät Challe köra, och hon kör bra men hennes syn är inte den bästa (hon ska på synkontroll när hon kommer hem till Sverige om ett par veckor) och vi körde på kvällen så det var ju något skrämmande när man förstod hur sent hon ser vad de står på de olika skyltarna osv... Så efter att jag trott min sista stund var kommen kom vi iaf hela och krya fram till Izmir. Vi råkade också köra upp på motorvägen ett tag (man ska aldrig lyssna på mig när det gäller vägbeskrivning, det slutade nämligen med att vi kom upp på betalmotorväg utan återvändo....) Tydligen ska man ha något kort för att komma in på dem också, det hade ju inte vi så då ringde vi turkarna på kontoret och frågade hur vi skulle ta oss igenom automaten. "Åk bara igenom, så kommer ni bli fotograferade och om ett par veckor kommer en snubbe komma till kontoret och vilja ha pengarna.." Typiskt turksystem, tror ni någon snubbe har kommit till kontoret då? Nä, än så länge har vi pengarna kvar;-)
I Izmir hade vi lånat en turkkollegas GPS för att hitta till vårt hotell där vi skulle bo en natt, efter att ändå fått hjälp på en bensinstation att hitta det visade det sig att det låg bara bakom denna bensinstationen och inte riktigt i de området vi trodde vi hade bokat. Vi vågade knappt gå ut ur bilen av rädsla för att bli rånade (ja, vi överdrev lite, men lite skumt område hade vi hamnat i...). Men hotellet var lite sött, vårt rum kändes lite som man var på sommarkollo! Men vi sov som stockar och på morgonen stod det vars ett inplastat fat med turkfrukost och väntade på oss! 
Under dagen gjorde vi ett besök på IKEA, åt lax med kokt potatis, sås och broccoli. Mums! Sen tog vi en runda på IKEA bara för att känna atmosfären lite innan vi åkte in mot centrala Izmir. Då hade vi också fått med oss en turkkompis som jobbat i Bodrum i sommar men som kommer ifrån Izmir och det var tur... För på motorvägen var det en idiot som tvärnitade varpå bilen efter tvärnitade, vi tvärnitade men bilen bakom oss hann inte... Så vår bil blev lite kraschad över ena sidan där bak. Med oss i bilen gick det bra, det var ju ingen snabb hastighet så det mer lät av krossade lysen och vi fick inte ont någonstans. Men det blev ju en liten procedur med polisanmälan som skulle skrivas så att vi inte ska behöva stå för lagningskostnaderna utan idioten bakom som inte hann stanna. Och då kan jag säga att det var tur vi hade en turk med i bilen annars hade vi nog blivit lite lurade...
När vi fått rätt på polisanmälan gav vi oss in i centrum, bilen var ju inget problem att köra med, bara att den såg för jävlig ut. I centrum strosade vi runt, tittade på hamnen, gick i basaren, mös och bara hade det gott! Underbar stad som jag definitivt hade velat spendera mer än en dag i!
 
Det är fortfarande varmt och skönt här, på kvällarna lite svalare så man ibland vill ha kofta men dagarna runt 28-32. Eftersom detta räknas som lite svalare så bokar de tyngre utflykterna mer nu, som t ex Efesosutflykt till Turkiets största utgrävda antika stad. Så där är jag då och då med lite gäster. Min första utflykt dit gick väl inte helt som smort dock, vi fastnade i en poliskontroll för att busschauffören tydligen hade jobbat för många timmar i streck... Något irriterande! Detta löste poliserna på ett komiskt sätt, efter ca 45 minuter kom de fram till att någon annan skulle köra bussen fem minuter, sen var det tillåtet att byta tillbaka till den gamla chauffören... Suck, förklara att polissystemet funkar så och att busschauffören inte alls är trött och har jobbat allt för många timmar i streck för gästerna är ju inte det lättaste. Men helt ny chaufför ville bussbolaget inte skicka oss och busschauffören själv ville ju fortsätta köra så vi fick en chaufför som körde fem minuter sen gjorde vi som poliserna sa och ändrade tillbaka till den gamla chauffören igen... 
Alis present, så han inte ska glömma oss!
Häromveckan fyllde både Sara, Ali och Can år. Ali och Can är killar från agenten. Detta firade vi med tacos och till efterrätt kanelbullar och chokladbollar (inköpta på IKEA i Izmir). Något som var väldigt roligt var att turkarna aldrig ätit tacos förr. Vi lagar mat till dem ibland, och det är ju så mycket de aldrig testat på. Deras favorit blev spaghetti och köttfärssås som de blev helt imponerade av när vi lagade till dem en gång! Tänk att vara 25 år och testa spaghetti och köttfärssås för första gången! Vi fick ju iaf ha en grundlig genomgång på vilka olika sätt man kan äta tacosen, med chips, mjuka bröd, hårda bröd osv. Men de tyckte det var rätt gott! :-) Kanelbullarna och chokladbollarna var de dock sådär glada för, jag delade en kanelbulle med vår kollega Emre och förklarade att man alltid sparade det i mitten tillsist för det är det godaste! När vi kom in till mitten sa Emre så sött, "Hanna, you can have the last part, because I've heard it's the best one" Dessa snälla turkar! Jag tvingade dock honom att dela den medmig för han fick ju tvunget känna hur det smakade! Han höll med om att det var den bästa delen;-) Efter det skulle Emre lära mig hur man diska för han tyckte jag gjorde det lite dåligt... Han tyckte jag slösade med alldeles för mycket vatten, märktes att vi hade växt upp i två länder med lite olika levnadsstandard.
Förutom Sverige tröjan gav vi också Ali en karikatyrmålning på mig, Jenny, Challe, Sara och Ali tillsammans, sjukt rolig och man kan faktiskt känna igen vem som är vem;-)
 
Såklart avslutades födelsedagsfirandet med en rejäl utgång! Våra utgångar blir ibland något galna här bara... För några gånger sen när vi var ute upptäckte jag en tequilabar, med en bartender med röda byxor som Jenny allvarligt förklarade för mig att alla som har röda byxor på sig har seglat över Atlanten! Har inte kollat upp om detta stämmer;-P Tequilabaren var dock lite farlig, slutade nämligen att jag hetsade fram att vi tog 3 tequila var samt en jägerbomb, snabbt i följd kl. 02.30 på natten precis innan vi skulle åka hem... Kan säga att vi alla var lite snurriga när vi skulle gå och lägga oss! 
Sen har jag börjat pruta på allt när jag är ute! Drinkar, nattakebaben, igår prutade jag till och med på tuggummi i supermarketen, känns inte riktigt ok! Igår fyllde även Challe år! Detta firades med restaurangmiddag, levande charader ute på en båt sippandes på lite vin och sjukt äcklig "champagne" och sen då med en liten barrunda. En av kebabförsäljarna stoppade mig på stan inatt för han ansåg att jag inte hade betalt min kebab där häromnatten (är man lite väl känd här nu eller, till o med kebabkillarna känner igen en...:-S) Det hör dock till saken att jag hade blivit bjuden på denna kebaben av en annan guide som vi hade stött på ute och som jag hade hamnat i bråk med för han skulle klaga på vad jag än sa! Så lite för att typ be om förlåtelse (kan vi ju hoppas han menade..) så bjöd han på kebab som han tydlien glömde betala... Men managern på baren bredvid räddade mig då han varit med oss och visste att jag inte skulle betala det ;-P 
När vi var ute förra söndagen fick vi nys om vid 3 på natten att Ali satt hos tatueraren och skulle göra en tatuering, så vi rusade dit för att stoppa honom, men istället för att lyckas dra honom därifrån slutade det med att vi var två till som tatuerade oss... Kändes som en väldigt rolig grej då, och jag bestämde snabbt vad jag skulle ha och vilken stil och sa sätt den under foten så den slits bort om ett tag! Det farliga var att min kärlek för smärta upptäkte hur skön smärta det var att tatuera sig... Så när jag kom förbi igår (vi blev nämligen inte helt nöjda med den då den har flytit ut lite, inte så viktigt ioförsig eftersom den sitter under foten, min blev iaf rättstavad, på min kompis glömde dem sätta ett streck på t:et så det blev ett l istället! Jag höll lite på att dö av skratt när jag märkte detta på henne dagen efter;-)) Men iaf gick jag dit o snackade lite med dem igår när vi var ute, jag var ihågkommen där som hon som gillar smärtan... haha... I mitt onyktra tillstånd så tänkte jag iaf till lite när jag valde en text att ha under foten! Eftersom jag inte är så jättebra på att leva i nuet alltid utan kan vara väldigt blickande framåt hela tiden och glömma av att njuta av det som är så skrev jag "make every day count"! Ja vi får väl se hur många månader eller år det tar innan den slits bort då jag går o går o går på den:-P
 
 
 
Förra veckan hade vi teamdag, jag, Sara, Jenny och Challe checkade in på vårt nya hotell vi ska ha till nästa år! Femstjärniga Kefaluka resort, och den här vyn hade vi från balkongen, kan det bli bättre! ;-)
Det var dagen efter tatueringen och för infektionsrisken och så så ska man egentligen vara lite försiktig med att bada osv. men det brydde jag mig inte om. Vill den bli infekterad kommer den ändå bli det på ett eller annat vis ansåg jag! Och låta bli att njuta av poolerna ville jag då inte! Så vi låg vid poolen och slappade oss, gick och åt av All Inclusive i de olika restaurangerna och på kvällen bokade jag och Jenny in oss på rygg och nackmassage medans Challe och Sara tog manikyr och pedikyr. Sen fick man en natt i en gosig säng, om än lite hård och en stor hotellfrukost på det innan det var tillbaka till jobbet. Det finns många bra sidor man får gratis med detta jobbet!
 
Tänk vad många roliga frågor man får i detta jobbet, och hur många speciella människor det finns... Vissa frågor är så underbart genomtänkta som t ex när dem på måndagen frågar om planet kommer gå på tid på onsdag samt vilken gate det går ifrån... Det är ju lätt att veta om planet kommer gå i tid eller inte flera dagar innan det ens lyft hemifrån... I förra veckan hade vi en gäst som var här i två veckor, han hade nog ltie problem med minnet för han visste inte vilken dag han kommit eller vilken dag han skulle åka hem! Flera morgnar kom han ner till receptionen färdigpackad och redo att åka hem, så hotellmanagern fick förklara för honom att du ska inte checka ut i dag heller du har si och så många dagar kvar! En annan sak som man med säkerhet får höra varje transfer från Turgutreis (en av orterna här) är när amn passerar Bodrum och alla trafikljusen där det är nedräkning  på dem så man vet hur många sekunder det är innan det blir rött respektive hur länge det är grönt. Och varje transfer hör man nånstans i bussen "titta på trafikljuset, det räknar ner hur länge vi ska stå här, det är ju smart!" Jag kan säga att det verkligen är 100%igt att någon kommer nämna det ;-)
Nu börjar Bodrum tiden gå mot sitt slut! Helt underbart har jag haft det med detta gänget tillsist även om jag var så besviken över Sorrento i början. Det härligaste här har ju varit att agenten är som våra bästa vänner, vi hänger alltid med dem och det är oftast dem vi är ute och festar med, äter middagar med, firar varandras fldelsedagar osv. Jag kommer sakna dem!
Och visst har jag saknat mitt Italien, men semestern där gjorde susen! Nu har Sara åkt härifrån i fredags, på lördag åker Jenny, nästa torsdag Challe med de sista gästerna och på lördagen tar jag båten härifrån till Rhodos! Jag fick först erbjudande att åka till Malaysia och köra en rundresa då det blivit krångel med guide där, en månad i Malaysia hade ju inte varit fel så jag tackade jag direkt, men mitt förbannadehelvetesjävla pass ville inte dit. Det går nämligen ut snart så det hade behövt förnyas isf o det fanns där tyvärr inte tid till nu... Så jag fick se Malaysia försvinna och istället frågade dem om jag kunde tänka mig att stänga ner på Rhodos. Och varför inte, lite värme till skadar inte! Kommer allvarligt få både lappsjuka och köldskador när jag kommer hem ändå... :-S Kommer bli sjukt läskigt att försöka vara i Sverige, får se hur länge jag klarar det! Men som det ser ut nu kommer jag hem till Svea rike den 4 november. 
Uppifrån från vänster: Challe, Ali och Sara. Jag och Jenny. Rifat, Can och Berk från agenten, bara Emre som fattas.
 

Kommentarer
Postat av: Flingrus

Haha, alltså Hanna din gamle galning! vilket innehållsrikt inlägg. jag MÅSTE få veta om det där med de röda byxorna är sant. :)

Svar: haha ja du, enligt Jenny är det något som sägs på västkusten! Vilket vi nog har missat...
Hanna Arvidsson

2012-10-02 @ 20:46:01
Postat av: Jessica

Röda byxorna ska stämma, men det är inte riktigt så nu förtiden då alla verkar ha dem på.
Men ja vill ha en bättre bild på tatueringen också!! :D

Svar: Ja, jag har då aldrig vetat detta när jag haft röda byxor på mig! Men nu blir det inga röda byxor mer då;-) Bättre bild, hehe jo men det kanske kommer... Annars är du välkommen att se det live!
Hanna Arvidsson

2012-10-03 @ 13:10:46
Postat av: Yeni Raki

Åhh Hanna Montana, vilken bra sommar vi hade :)

Svar: Det hade vi sannerligen! Får kanske göra om det nästa år igen?;-P
Hanna Arvidsson

2012-10-13 @ 15:32:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback