Arrivederci Sorrento!❤

Nu sitter jag på flygplatsen i väntan på att lämna mitt älskade Sorrento för ett tag, alltid lika jobbigt att åka ifrån Sorrento jag trivs för äckligt bra där! Nu har jag några timmars väntan på flygplatsen då det såklart skulle hållas en strejk på motorvägen ut från Sorrentohalvön idag under förmiddagen så inga bilar kommer fram där då, så fick transfern tidigareläggas och klockan sex blev ja hämtad och mitt flyg går först 13.45... Som en glad överraskning så var det min favorit chaufför Luigi (som jag för övrigt varit ute på date med för några veckor sen och som bara snackar italienska!) som kom och hämtade mig! Ja hade fått reda på att det skulle vara "hjärtinfarktschauffören" Enzo, han har fått sitt smeknamn efter hans stora kroppshydda och att han låter som han ska få en hjärtinfarkt när han andas. En transfer med honom tog det ett tag innan jag förstod att det inte var gubbens bakom mig snarkningar jag försökte överrösta i mikrofonen utan Enzos tunga andning...
Men nu fick ja säga hejdå till Luigi också och blev även bjuden på frukost på flygplatsen av honom nu när vi kom fram:-)


Sen i onsdags har jag haft semester i Sorrento! Härligt! Ja o Isabella fick bo kvar i vår lägenhet de extra dagarna också utan problem. I torsdags drog ja ut min vän amerikanen på vandring! Från St Agata till Marina del Cantone gick vi en led ja inte gått innan och som inte vandrades så mkt märkte vi då det var lite klurigt att komma fram på sina ställen. Men det var en väldigt vacker vandring, dock så var vi lite dåligt förberedda! På italienskt vis så äter man ju inte mkt frukost här utan det hade blivit en kaffe bara innan vi gav oss iväg, sen visste vi ju inte riktigt hur vandringsleden såg ut men det visade sig att där fanns inte mkt mer än natur längs vägen så vårt lunchstopp kom först vid kvart över tre på eftermiddagen! Då var vi lätt darriga av energibrist... Dock hamnade vi i världens finaste lilla bukt, på en lite dyrare restaurang La Conca del Sogno där det görs reklam om att kändisar som Bill Gates och andra har ätit. Riktigt god mat och vin körde vi på då:-) över huvudtaget så är det farligt att ha semester i Italien för då blir det ofta att man dricker vin både till lunch och middag... Jag skulle inte vilja ha en "Du är vad du äter" genomgång av Anna Skipper just nu då de vinmängderna nog inte varit att leka med! Så bra det blir lite Italienpaus nu;-) Efter vår vackra vandring tog vi bussen hem.
La Conca del Sogno, himmelriket!


I fredags var jag istället med amerikanen på Ischia, en gammal vulkanö en timmes båtfärd från Sorrento. Där åkte vi buss till ett av de spa som ön är känd för. Eftersom det är en gammal vulkanö så är där många thermalbad. Så vi badade och latade oss och amerikanen råkade beställa in räkor för 70 euro... Tur han har råd med det;-P
Amerikanen är mest en kompis, veckans kärlek har istället setts på kvällarna. Denna säsongen i Sorrento har varit ganska galen vad det gäller kärlekslivet... Skoj, men galen! Finns för många snygga italienare som jag kommer sakna under de två månaderna ja är därifrån nu...
Ja nu har det ju också bestämts vad ja ska hitta på i sommar! Ni känner ju mig, en lugn och ledig sommar är mer än vad jag klarar av... Så idag flyger jag till Stockholm för att under morgondagen gå till Turkiska Ambassaden där och ansöka om arbetsvisum! Det behövdes nämligen en guide till i Bodrum i Turkiet för en blivit sjuk så ja fick frågan om ja ville åka dit. Där jobbar tre guider, två av dem har jag jobbat med innan. Challe i Egypten och Sara på Fuerteventura samt jag hälsade på henne på Santorini i somras. Så när jag fick möjligheten att hänga med de brudarna igen så visste ja att det inte kan bli tråkigt;-) Men nu är jag hemma under midsommar, åker till Bjäre från Stockholm på onsdag (stannar en dag extra hos Malin:-)) och sen beror det på när jag får mitt arbetsvisum när de kan skicka ner mig. Från imorgon ska det ta minst fem arbetsdagar och max två veckor innan det är klart. Ska bli mysigt att komma hem en runda. Träffa kompisar, kela med Humlan, kramas med pappsen osv. Men det kunde ju varit lite varmare... Tar emot att lämna dessa 33 grader vi har här nu mot 14 grader... Förbereder mig på att frysa! Men sen kommer ja ju svettas ihjäl i Bodrum ändå så;-P

I tisdags fick jag och min kollega Elisabet följa med på en utflykt till Salerno och Paestum. Dit har jag velat länge så det var kul att äntligen få komma dit! Salerno var en mysig liten stad och Paestum är intressant med alla sina gamla grekiska tempel. Vi hade en galen guide dock, ganska gammal och han räknade inte hur många han hade med sig en enda gång, det gjorde istället busschauffören innan han körde vidare, han glömde ibland ge mötesplats och tider, och när vi möttes räknade han inte in så alla var där utan gick bara när klockan var dags! Haha tur det var en engelsk grupp för det hade aldrig funkat med svenskar, de vill ha tydlig och precis information vad det gäller allt praktiskt! Jag har aldrig sett en chaufför ta så stort ansvar över en grupp iaf;-P
De gamla grekiska templena i Paestum


Annars har vi ju EM-tider nu! Även i Sorrento har vi spridit de svenska färgerna och hejat när det varit match, har ju inte gått så bra dock... Men kul har vi haft och Sorrentoborna blev roade;-) Såklart hamnade vi på fina festbilder på nätet i vår utstyrsel också, min gamla t-shirt som klipptes om till kjol fick till och med omnämning som sexig!!!



Nu lämnar prinsessorna i Sorrento (som vissa kallar oss här...) för ett tag, ibland förstår man inte varför alla vill vara så snälla mot oss där, med gratis mat, dryck, solstolar m.m. Bortskämda som få blir vi! Det jag har märkt på sistone är hur roligt alla unga tycker det är att vi hänger med så många äldre! Jag har inte tänkt på det innan men vi har verkligen väldigt många gamla gubbar som vänner också! De är helt enkelt snälla mot oss:-) plus att de yngre lätt är lite barnsliga och tänker för mkt på vad andra tycker om dem. Nu har jag dock fått en halvt läskig, snäll men läskig, restaurangägare i 50-60 års åldern som verkar ha blivit besatt i mig...
Beachbabes!


Men men nu sitter jag med samma illamående och tyngd i bröstet som alltid när jag ska lämna Sorrento, jag älskar verkligen det stället!❤


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback