Översvämningen som alla pratar om

Det är väl ingen som har missat att det nu är lite mer vatten i Thailand än vanligt... Det har tyligen varit den värsta regnperioden på 70 år eller nåt sånt! På nyheterna har de visat bilder med folk som får simma mellan sina hus och något så illa hade jag inte sett förrän jag kom upp i landet lite. Samma dag som UD avrådde resor till flera provinser i Thailand åkte jag nämligen på observation av min rundresa, upp till flera av de provinser de avråde att man skulle vara i... Men jag klarade mig bra, men oj vad mkt vatten man såg! På sina ställen såg det ut som nya världshav, lokalguiden berättade att det på sina ställen var 4 meter högre vattennivå än normalt och folk stod verkligen och fiskade där det vanligtvis var risfält! Galet... en gång var det lite läskigt, det var när vi körde i vatten som gick bilen upp över däcken och det även blåste, då fick chauffören kämpa emot vindarna lite för att inte drivas med. Men annars har jag bara åkt igenom vatten, på alla ställen jag stannat och gått av har det varit torrt o fint :-) Dock märker man ju av översvämningarna på alla ställen i landet på det sättet att många av dem fabrikerna där varor i alla de slag görs ligger under vatten, eller vägar så det är svårt för varor att komma fram. Så på många restauranger är det att alla rätter inte kan göras, av sju fruktjuicer kanske de har tre inne osv. Vatten har också varit svårt att hitta. Och när man kommit in till och med i stora varuhus har hyllorna gapat tomma på många ställen, med frukt, grönsaker, bröd, yoghurt, vatten ja det mesta. Man har inte kunnat välja och vraka precis. Senaste dagarna har de dock börjat få in lite mer varor tycker jag. Dock har översvämningarna gjort så jag har åkt fram och tillbaka lite mellan Bangkok, Hua Hin och lite norrut. Nu har jag varit i Hua Hin ett tag, kom ner hit efter min observation av rundresan och då hade de andra tre guiderna redan skickats hit från Bangkok. De hotade stänga av elektriciteten när vattnet kom in i Bangkok nämligen och då tyckte vi alla det var säkrast att lämna. Dock har elektriciteten klarat sig tror jag och ikväll ska jag bege mig tillbaka till lägenheten i Bangkok. Både Aksel och Madde har åkt ut på sina första rundresor nu så det är jag och Carro som ska pyssla med material till gästerna denna veckan. Jag skulle egentlgien också varit på rundresa men eftersom UD avråder flera av de provinser jag vistas i har den blivit inställd. Får se om UD häver avrådan snart så min rundresa nästa vecka kanske blir av...
När vi jobbar nere i Hua Hin bor vi antingen på hotell eller i Bravotours hus om där finns plats. Det är ett mysigt hus tycker jag, även om där luktar lite unket... Men det är på 4 våningar och med 5 sovrum som guider kommer och går i. Just nu har jag bott där med danskarna Susan och Benjamin och som det ser ut med bokningar kommer jag nog vara den guide som är mest nere i Hua Hin av oss svenskar.
I Hua Hin har jag gått igång på shopping! Köpt min första långklänning som är underbart skön att gå runt i i denna värme. Och även inhandlat lite andra klänningar o smått o gott! När jag kom hit hade jag lämnat min bikini i Bangkok då det var tänkt att det var dit jag skulle och jag och bestämma mig tar ju allt för lång tid och jag hade inte riktigt orken att göra det heller, så jag skickade bud med Madde, Carro o Aksel att hitta en snygg bikini till mig, o de lyckades över förväntan bra! :-)
Igår var jag på utflykt till nationalparken Kaeng Krachan. Thailands största nationalpark med en area som är 4 gånger större än Bangkok, 2915 km2 stor! Där inne i djungeln gömmer sig alla möjliga växter, ätliga o oätliga svampar, tigrar, elefanter, enorma tjurar, apor m.m. Det nämaste ett stort djur vi kom var tjurspår vi följde... men det var nog tur det! Dock kom vi lite närmare några små djur, efter vår djungelvandring då vi vadat i vatten och krånglat oss igenom buskage satte vi oss nämligen återigen på vårt jeepflak för att köras ner och få lite lunch. Det var jag, min lokalguide Tom och hans fru. Efter ett tag märker Tom en igel på jeepflaket, och en ganska tjock sådan! Lite panik fick jag då jag tycker såna är väldigt äckliga... :-S Sen säger Tom "it has to be this big because it has been feeding on someone of us"! Då blev det lite jobbigt. Och det tog lång tid innan Tom såg att hans fot blödde och hade ett "igelhål" på sig, tydligen sprutar igeln in nåt gift som gör att blodet inte koagulerar så det sipprade ut lite, lite hela tiden! Riktigt äckligt, och man känner inte såret heller.. Sen tog det en halvtimme till innan Toms fru märkte att hon också hade ett litet igelhål mellan tårna! Så då var det bara jag kvar, men jag klarade mig! Inte hittat nåt hål på mig:-D Tur det! Säkert för vitlöken jag krängt kvällen innan;-)
Vi tog också en long-tailed båt ut i sjön i Nationalparken, besökte ett tempel där jag till och med blev välsignad av en munk. Lite läskigt o jag fattade ju knappt nåt... Först rabblade dem en massa thai som jag inte fattade, sen skulle vi ge gåvor i form av pepsi och snacks, tyckte jag kändes lite konstigt! Efter det fick vi hälla upp heligt vatten och sist stänkte munken heligt vatten på oss. Av munken fick jag sen ett litet armband som funkar som en amulett,  dock sträckte jag fram handen för att ta det från honom och då blev han helt rädd! Varpå lokalguiden nämnde för mig att jag får inte röra vid munken utan jag måste kupa händerna så lägger han armbandet där i. Tänk så många fel man kan göra i denna kultur!
Min chaufför köpte en ny amulett, han är nämligen mannen med de många amuletterna, han tror stenhårt på detta. Går runt med 39 amuletter om sig, när jag undrade var han fick plats med alla dessa visade han ett enormt halsband som han gömt under tröjan! Han är 38 år så därför måste han ha 39 st, för att han ska kunna bli ett år äldre, när han fyllt det måste han köpa en till att ha osv. Hans bil är även pimpad till tusen med amuletter och Buddhastatyer! Något som är väldigt konstigt i detta landet är när någon dör. Man får bara sörja ett visst tag, när kroppen är begravd får man inte sörja längre och då kan de prata om döden och i samma mening dra ett skämt! Själv blir man väldigt chockad, t ex hade chauffören nyss mist sitt barn, nio dagar gammalt i spädbarnsdöd och detta nämner han och lokalguiden översätter sen tittar jag på chauffören lite chockat och beklagar sorgen osv. Men han bara skrattar, skitkonstig känsla! Men han har liksom sörjt färdigt över sitt barn!
Här har vi vår chaufför, han var även med på vår observation av min rundresa och vi har gett honom smeknamnet Schumacher, han kör verkligen som en galning! Han älskar även chili och kan proppa i sig det endast, här kan ni se hur mycket chili han tar i riset! Mig försöker han tvinga i starkare mat varje lunch o middag, lite starkt klarar jag men ibland blir det extremt! En dag hostade jag i timmar efter lunchen p g a chili...
Igår besökte jag även en skola, skoj! Men man märker att det är ganska primitivt mot Sverige, men sött och barnen är ju inte vana vid något annat. Det som är speciellt här är att kl 8 på morgonen varje dag så går nationalsången igång överallt, på tv, radio, bio och i skolorna sjunger man den då också. Hissas flaggan och man sjunger! Och inte nog med det så spelas nationalsången även på samma sätt kl 18 på kvällen då man också ska stanna upp och hedra. Man får sannerligen uppleva många kuturer i detta jobb.

Kommentarer
Postat av: college essays

Hej! Tja äntligen hittat en enda blogg, så att du kan läsa om en intressant detalj!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback