Landat på Fuerteventura!

Nu har jag kommit till mitt nya hem, iaf för ett par månader!

Kanarieön Fuerteventura!

Hit kom jag i fredags. Efter att ha varit arab i fem månader är här många saker som skiljer sig från Egypten!
T ex.
 - Man behöver inte längre tänka på att varje hotell har sin strand och man måste betala för att ta sig in på en strand utan nu är stränderna kommunala och man får röra sig hur man vill! Dock kostar ju istället solstolar...
 - Har blivit förvänad när jag märkt att man på många fler ställen här än i Egypten träffar folk som inte kan någon engelska utan bara spanska! Lätt för en som inte kan någon spanska... Men lärt mig två ord; Gracias oh Hola! Så man kan tacka och hälsa iaf ;-)
 - Vädret är väl inte direkt lika solsäkert här som i Egypten... Redan haft regndagar och ofta molndagar. Saknar den där evigt blåa himlen i Sharm... Deprimerande nog kallas ön "Den eviga våren" så det blir bara som svensk sommarvärme här, jag föredrog ökenvärmen!
 - Här får vi iaf äta hur mycket vi vill på hotellen och även träna. Så vårt favorithotell äter vi på varje dag, och dem bufféerna är inte att leka med! Som tur är är träningen där också riktigt bra så ska nog klara mig från att rulla härifrån om två månader... ;-)
 - Den lilla staden Morro Jablé längst ner i söder på ön där jag oftast kommer bo (vi har även en lägenhet uppe i Corralejo längst i norr där en av oss guider är varje vecka. Det tar två timmar att köra emellan.) är en väldigt lugn stad, här är inget party alls jämfört med Sharm, så det kommer bli två lugna månader med max 1 utekväll i veckan. Man får nämligen köra upp till Corralejo för att partaja och det tar ju två timmar...
 - Vi har iaf bilar här och får köra runt själva till våra hotell. Det är gött! Kunna ta sig vart man vill när man vill :-) Underbart! I Sharm var det ju inget problem att ta taxi eftersom det var så billigt men här är det ju helt andra priser så då är det underbart att ha bil!
 - Det är lite segt det är så långa avstånd på ön, det ger en så långa transfers från och till flygplatsen... Och folk vet kanske hur rastlös Hanna blir av att sitta still i en buss för länge... Jaja får väl underhålla med karaoke i bussen! ;-)

På fredag ska jag börja jobba på riktigt, då har jag min första transfer och välkomstmöte. Nu åker jag runt och studdar de olika hotellen, utflykterna, området m.m. Vi är tre nya guider som har kommit ner för att hjälpa dem som varit här resten av säsongen med extraplanen som satts in pga Egyptendemonstrationerna så Fuerteventurateamet har blivit dubbelt så stort nu på en vecka! :-) Angående Egypten så är det underbart att Mubarak till sist insåg att det nog var dags att avgå och jag hoppas hotellen har klarat sig från att stänga ner! Där är ändå några länder som haft reser dit hela tiden... När jag har tid och möjlighet ska jag bege mig dit för att hälsa på alla! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback