Ett plötsligt avslut på en galen säsong...

Januari var en händelserik månad! Har till och med gjort så jag befinner mig i Sverige för tillfället... men vi tar det från början!

Det har varit besökens månad, först kom pappa och Per med Danna, Roger, Kalle och Klara. Under den veckan smög jag flera gånger in på deras hotell och åt mat med! Bara och ropa "tourleader" till securityn och sen smyga förbi receptionen! Sen klippte och klistrade vi ihop ett snyggt all inclusive-band till mig också av de andras för långa ändar... ibland är det alldeles för lätt! ;-P Jag tog med dem på båttur så de på en undervattensbåt kunde se alla fiskar och koraller som finns här, vi drog ju såklart även på lite shoppingrundor. Jag hjälpte pappa att pruta ner två skärp till en femtedel av vad försäljaren ville haft från början! Han svor och spottade efter mig och bad pappa att aldrig ta med mig in i hans butik igen...Ett säkert tecken på att man gjort en bra affär! ;-)
  


Sen hade jag några dagars lugn och ro innan mina systrar kom! Och dem träffade jag mycket på en vecka, de bodde nämligen på ett av våra hotell som ligger bara 10 minuters promenad från min lägenhet. Efter två samtal till deras rum behövde jag inte längre presentera mig och vilket rum jag ville bli kopplad till för receptionisten, han sa bara "Hanna, du behöver bara säga att du vill tala med dina systrar..." Tredje gången jag pratade med honom höll han till och med på att flumma om att han hette Aladdin och jag skulle få tre önskningar som han skulle uppfylla! Och egyptier har ett jävla minne ,det märkte jag när jag kom in i en klockaffär för att få lagat min klocka som jag köpt där 2-3 månader tidigare, ahh dig kommer jag ihåg kläcker försäljaren ur sig, du heter Hanna va?! Och jag som glömmer ett namn fem sekunder efter jag fått höra det... Så Aladdin lär komma ihåg mig när jag kommer till Sharm och hälsar på igen nästa gång! Lina och Sofia följde även med mig till Kairo, de ville ju inte missa mig guida nämligen... Men det var riktigt mysigt, även om det var en spännande Kairotur med en bil som körde in i bussen och ett barn som svimmade på egyptiska muséet! Vilket ledde till att jag fick guida runt på muséet helt själv utan lokalguide, var lite skraj över att någon polis skulle komma och arrestera mig (vi får inte guida utan lokalguide där nämligen...) men klarade mig utan tillsägelser eller fängelsebesök! :-) Och bussen och barnet mådde också bra... ;-) (Nästa utflykt jag hade var där en ny som svimmade när han red kamel+ att vi fick två punkteringar på våra jeepar... jag måste haft nån förbannelse över mig på mina sista utflykter...)
 
 

Tre dagar efter den Kairoturen blev det uppror i Kairo! Nu är hela torget framför Egyptiska muséet fylld av demonstranter och till och med har föremål inne på muséet blivit förstört! Det gör mig asförbannad!! Vem kan ta i sönder en del av Egyptens historia? Tusenåriga föremål som idag drar in mycket pengar till landet... Det sägs att det är de få anhängarna Egyptens president Hosni Mubarak haft kvar som gjort det. För jävligt är det!!! Upproret gjorde så att vi blev sända hem, inga charterflyg går längre till Egypten utan Sharm el Sheikh och Hurghada har blivit två spökstäder... Jättetråkigt... Upproret satte igång förra onsdagen och vi blev skickade hem i tisdags. Under den tiden märkte man inte så mycket av upproret i Sharm, på lördagkvällen var det sagt där skulle vara lite demonstrationer i Old Market vilket gjorde att de som hade Supermarketen rakt över oss kom ut med basebollträn och järnrör för att skydda sina affärer mot ev. demonstranter, men var där demonstrationer så spred det inte sig utanför Old Market iaf, vi höll oss inomhus och klarade oss bra. De andra dagarna verkade allt som vanligt, det enda man märkte det på var att internet och smsfunktion på mobilen var nedstängt, vissa affärer hade stängt och det kom inte nya varor av allting från Kairo, bensinen började också ta slut... Men annars var älskade Sharm el Sheikh lika lugnt och skönt som vanligt! Hoppas att det fortfarande är så... Eftersom det blev så snabbt bestämt att Egypten skulle evakueras på alla turister och reseledare så hann man ju inte säga hejdå till alla... sorgligt! Var även en massa grejer jag inte hunnit göra än som t ex klättra upp på Mosesberget, åka till Jerusalem och Petra... Så om inte jobb så får det iaf bli en semester i Sharm nångång, min roomie Tess stannade ju kvar hos sin pojkvän Moustafa så måste ju besöka henne igen också! :-)

Men nu ska jag gå vidare i reseledarlivet! Nästa destination blir till helgen då jag flyttar ner till Kanarieöarna och Fuerteventura, där ska jag jobba fram till slutet på april. Då jag antagligen sen reser direkt till Italien för att jobba som vandringsguide i Sorrento/Neapel! Det var mitt första val för sommaren så blev överlycklig att jag fick det! Ska bli riktigt riktigt roligt! Får jag röra på mig lite mer också, saknat träning i Sharm...inte hunnits med så mkt! Men nu blir det vandringar i bergen, en dag i veckan kommer det bli en vandring på 1 mil. Och de andra dagarna lite kortare vandringar! Underbart! och guida på Capri och Pompeji, som jag tycker är riktigt häftigt! Ska bli så så kul! Men innan dess ska jag se ifall Kanarieöarna är nåt för mig... lite tamt med utflykter är det ju för en som varit i Egypten där vi har väldigt många och stora utflykter! Men som det nya mottot vi nu kör efter...
"Det är bara och ta det som det kommer!"


Kommentarer
Postat av: Lina

Japp, det är ett händelserikt liv du lever! Tycker om att jag o Sofia bestämt att vi ska resa o hälsa på som en stående grej. Helt galet att vi lyckades missa demonstrationerna o upproren med så få dagar som vi gjorde. Hoppas nu att det löser sig för Egypten!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback