Luciatåg, basketkillar och pepparkakshus - bästa december någonsin!

Igår på självaste julafton åkte jag ett mysigt om än lite gammalt nattåg upp mot Phrae, i norra Thailand. Jag är emd Aksel och observerar hans Thailand rundresa i norr för att kunna köra den om han blir sjuk eller vill ha semester. Vi har även med oss fyra stycken nya danska Bravotoursguider och en härlig grupp svenskar där medelåldern är så markant lägre mot vad vi är vana vid på våra rundresor! Vi har nämligen tre barnfamiljer med oss med döttrar på 11-17 år så det är en riktigt rolig blandning på folk! :-) På tåget upp mot norr hade vi fått med oss glögg och pepparkakor från vår agent som hans thailändska fru hade stått och tillagat under dagen så där gick vi och nissade för gästerna med lite smått och gott! Kändes lite som den animerade filmen Polarexpressen från 2004 som handlar om julen och ett tåg som går upp mot Nordpolen, riktig myskänsla! Sova har jag ju dock aldrig så lätt för att göra på tåg eller något som rör sig över huvudtaget typ flyg och buss heller, så är något trött ikväll... Tycker det är rätt mysigt att ligga där och rulla fram men sover så sjukt dåligt! Det tog lång tid innan jag somnade och sen sov jag bara nån timme i stöten, o tåget var framme i Phrae tidig morgon, kl 06.00 så ska bli skönt att få gå o lägga sig i en riktig säng idag! Här uppe i norra Thailand ska vi åka runt lite, även över till Laos en runda. Men shit! Det kändes verkligen att man åkte norrut. Nu är det riktigt kallt, speciellt kvällarna ju! Så det används friskt av kläder som legat ett tag, byxor, leggings, sjalar, koftor, jackor! Lite mysigt men värmen är ju ändå min grej! Som kallast på dagen här kommer vi kanske till o med ha 19 grader, och sen kvällarna ojojoj min tumme hade till och med domnat bort ikväll! Fy sören jag kommer få köldskador! På ett sätt är det ju dock lite skönt o få lite friskare luft och svettas lite mindre;-) På lördag, nyårsaftons morgon ska jag ta flyget tillbaka till Bangkok o värmen...
Jul i år firades med äkta danskt julbord (det var typ som svenskt! Bara julgodiset o skinkan som saknades...) Men den hemlagade korven och köttbullarna var mina favoriter, sill, snaps, gravad lax, risalamalta... ja det kändes nästan som julbordet hemma! Riktigt gott att få! Men med all den tunga maten som man alltid blir lite däst efter så var det skönt att det endast skulle ätas en gång ;-) Vi var en härlig massa från kontoret iaf, från Solresor var det jag, Madde och Aksel som var i Bangkok de andra jobbade i Vietnam, men sen hade vi Bravotoursguider och thailändska loklaguider och från kontoret så det åts, dracks, dansades, sjöngs till liveband och var riktigt trevligt! Se en thailändare ätandes denna maten och sittandes med en snaps i handen kändes dock väldigt ovanligt, men kul att de också är öppna för andra kulturer. Och min bordsgranne blev helt kär i sillen och undrade var hon kunde få tag i detta att köpa hem... Snapsarna vann vi dock i hästlängder, thailändarnas små kroppar tål inte mycket av den varan! Men ett fint julkort fick vi till, vårt team Thailand 2011-2012, eller rättare sagt bara en liten del av det!


Såklart kände jag (när jag nu bor i shoppingvärldens mecka) att jag varit extra snäll i år och gick därför loss på att köpa julklappar till mig själv på Siam Paragon på lille julafton. Och det bästa var ju att de hade rea där! 20% i min favoritaffär Jaspal och 50% hittade jag ett linne för på Mango. Sen blev det väska, extern hårddisk, linne, tröja, byxor och en liten bagagetag som ser ut som ett får, jättesött ;-P Sen tyckte Madde också jag varit snäll så hon köpte en Hello Kitty-datamus till mig. Jag kommer verkligen se ut som en levande Hello Kitty när jag åker härifrån! Men tröttnat på henne har jag inte gjort än! Höll även på att köpa en iphone 4s, men där fick Madde och Jessica mig att stoppa, hur mycket pengar som helst kan man inte spendera på en dag! Telefonen skjuts åter igen på framtiden;-)
Annars har jag, Jessica och Madde varit helt baskettokiga den senaste veckan! Förra torsdagen ringde nämligen Jessica och var helt hysterisk, massor med toksnygga, långa basketbjässar hade flyttat in på hennes hotell, och varit så kaxiga så de bjudit in sig till hennes rum på fest då de hört att hon pratat om att hon skulle ut med en kompis! Madde blev eld och lågor, medan jag var lite mer skeptisk. Basketkillar liksom, har väl inte riktigt varit min stil... Men efter ett tag gick jag med på att hänga med till Jessica, var ju tvungen o se vad detta var för några! In kommer vi i hotellfoajén och det första jag ser är en lång, mörkhyad kille som glatt hojtar på oss. Jag svarar "oh my good, you are sooooo tall!" Var på han skrattar och kommer ner till oss och verkligen extremlimmar på oss, han låter oss verkligen veta att han tycker vi är välsigt snygga... Varpå jag igen upprepar hur lång han är! Då kommer han ändå lite närmare oss och jag säger igen, "du är ju nästan för lång för att våga stå bredvid!" Så mina tre första meningar till honom handlade bara om hans längd... Stackars kille! Han var dock 2,07 m lång! Hade strl 52 i skor och jag kände mig verkligen som Frodo bredvid Gandalf... Vi gav dock killarna en chans och gick ut på Bangkoks backpacker-gata, Kao San road med dem och festade. Sjukt sköna killar visade det sig vara! De var alltså här på en basketturnering för översvämningsoffrena som gick med olika lag från Asien med. Så vi hängde sen på basketmatcher, bio, middag och ändå mer party med dessa killarna. Några riktigt roliga dagar och vi har faktiskt saknat dem riktigt mycket efter dem åkt! Som tur är kommer de tillbaka då och då, och vi har ju vänner i nästan alla olika asiatiska lagen i ligan, Vietnam, Filippinernas två lag och Singapore. Tror bara det var Thailand vi missade... Så det blir basketmatcher då och då när serien drar igång i januari;-)
Det roliga var att jag, Jesssica och Madde, alla runt 1,65 m långa såg verkligen ut som hämtade från Sagan om ringen där vi gick runt med dem, tre små hobbits....
I år tror jag faktiskt vi hade större luciafirande än julfirande här! Vi hade nämligen fått nys om luciatåg i Svenska Kyrakn i Bangkok på tredje advent, så dit åkte jag, Carro och Madde. Och ingen kan förstå min lycka då det visar sig att efter det otroligt fina luciatåget bjöds det biligt på lussekatter, pepparkakor och glögg! Jag som varje jul har såna cravings efter lussekatter... Så jag prutade med kyrkfolket och fick köpt till mig några extra att lägga i frysen hemma, så där är fortfarande kvar en! :-) Sen kom prästen fram och hörde sig för vad vi var för några, vi predenterade oss coh sen fick vi erbjudandet vi inte kunde tacka nej till! Hon behövde folk till dagen efter då de hade blivit inbjudna till IKEA som nyss öppnat i Bangkok för att gå luciatåg. Så dagen efter gick vi och sjöng luciasånger, fint klädda i vitt och glitter med levande ljus som rann nerför händerna då och då och tvkameror och foton som blixtrade hela tiden om oss! Riktiga stjärnor... ;-) Luciatåg är ju inget thailändarna är vana vid så pressen var såklart där för att dokumentera. Kände mig som 11 på nytt och njöt ordentligt. Och sångerna, klart dem fortfarande sitter som en smäck;-) IKEA gav oss fina presenter sen. Presentkort som vi utnyttjade direkt! Så nu har jag bland annat en äkta IKEA-hjärtkudde liggande hemma i min säng i Bangkok, flitigt kramandes! Vi köpte även lite svensk mat och ett pepparkakshusbygge! Tror aldrig jag hade byggt pepparkakshus förr i mitt liv, brukade tappa tålamodet för det innan bitarna ens hade börjat komma på plats... Men nu tog jag och Madde fram vårt bästa tålamod, smälte socker som tog en evighet och satte ihop ett sjukt fint pepparkakshus! Tyvärr höll det inte riktigt ända fram till jul utan ramlade ihop i lägenheten en natt då AC:n stängts av och det blivit för varmt... Men det blir fler pepparkakshusbyggen i min framtid;-)
Santaaaaa Luciaaaaa!
Ett pepparkakshus som vi var såååååå nöjda med!

Jag tror att denna december har varit en av de bästa i hela mitt liv! Tack alla som gör den så bra <3

Kommentarer
Postat av: Lina

Va fint att höra att du har det bra! Tycker fortfarande du ska satsa på en av de där basketspelarna.

Postat av: Hanna

Jadå, du behöver inte oroa dig! :-) haha ok, ja vi får väl se... ;-P

2011-12-27 @ 00:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback