Utflyktsvecka med avbrott av magsjuka

För att ladda upp inför utflytksveckan hade vi ju haft ledig dag på söndagen då vi latat oss på stranden och flutit runt som en kork i det salta Röda Havet. Jag passade även på o ta en massage på ett litet ställe precis vid stranden där världens största och starkaste man - Rames den store kallade han sig gav mig massage. Han var riktigt duktig, och en halvtimmes massage för 75 kr är ju ett riktigt klipp! Dit kommer jag gå fler gånger :-D

Kairo!
I måndags började vi veckan tidigt, 1.30 på natten var det avfärd i små hoppiga bussar till Kairo. Något litet toastopp i öknen men annars sov vi som stockar större delen av vägen till Kairo. 6-7 timmar senare var vi framme i Kairo, där fick vi en lokalguide som det är lag på man alltid ska ha med runt när man guidar. Han visade oss Citadellet med Muhammed Ali's moské, Egyptiska museét med alla häftiga grejer från de gamla faraonerna. Riktigt välbevarade saker, smycken som har så fina färger så man snarare skulle tro de var 10 år än 4000 år gamla! Massa statyer som blir mer och mer intressanta ju mer man lär sig vad de olika små tecknen de målar betyder, när man liksom kan läsa av en tavla lite mer för man vet vad falken står för, eller vad fjädern menas med! Ja, det är en hel vetenskap men det är bara att nöta in det! Jag, Tess och Linda (vår sista guide, som kom från Azorerna där hon jobbat i sommar, igår) har t ex spenderat lördagskvällen med att plugga in faraoner, gudar och föremål på Egyptiska Museét! Lite ovanlig lördag! ;-) Men det blir roligare ju mer man känner man kan!
  
    
Sen bar det av till att kolla pyramiderna, vilket var en otroligt häftig upplevelse att ha gjort! De är enorma och helt otroligt hur de kan ha byggt såna byggnader för 4500 år sen! Fick ju även träffa på sfinxen och gå in i Chefrens pyramid, där fick man dock nästan panik. Där är riktigt trångt inne, dålig luft, varmt och vem som helst kan få känning av klaustrofobi! Man får gå helt böjd ner för trappor och uppför trappor tills du kommer fram till gravkammaren. Tyvärr är det ju inte så jättemycket att se där inne, en tom kista bara och på väggen står namnet på italienaren som hittade gravkammaren på 1800-talet. Men ändå häftigt att ha varit inne i en pyramid, men jag avundas inte dem som jobbar inuti pyramiden. Vi träffade en gubbe där som berättade lite för oss, han jobbade 4 timmars pass där inne, och han sa han fått jobbet för han var så kort (han var nog 1,50 m) :-)
Vi var även på ett papyrus och fick se när dem tillverkade papyrus, ett parfymeri där det tog en evighet för oss tjejer att välja ut vilken parfym vi ville ha i present... (Som guide blir du alltid bjuden på grejer och får små presenter när du besöker såna här ställen, det är ju du som sen tar med kunderna dit!)
Ja, Kairo var en jättehäftig upplevelse, MEN sååååå skitig stad! Nästa gång jag ska dit ska jag ha handspriten med i väskan ;-)

Beduinkväll!
I tisdagskväll bar det av ut i öknen. Började med att rida kamel, har jag ju testat på när jag var liten och tycker det är kul! Mysiga djur som lunkar fram, vi försökte få dem att springa lite för tyckte det kunde varit spännande men det fick vi inte för beduinen som ledde oss... :-( Sen klättrade vi upp lite i bergen för att se den fina solnedgången, när vi kom ner igen fick vi testa på att baka bröd i beduinlägret! Vi blev godkända husfruar allihopa ;-) Vi blev bjudna på mat och dem som ville fick röka shisha (vattenpipa) och sen blev det lite dans och sång! När stjärnorna började titta fram hoppade vi in i bussen och åkte till en plats där vi genom teleskop kunde se månen och Jupiter, det gällde bara att hålla koll på marken också så där inte kom några skorpioner krypande...! Tisdagskvällen slutade med en kvällstid hos doktorn (21.00, lycka till o få det i Sverige!) där jag fick min vaccinationsspruta.
 

Jeepsafari!
Tidig onsdagmorgon blev vi hämtade av Ahmed och i jeep gav vi oss av ut i öknen för lite safari. Det guppade väldigt och vi blev i princip alla lite smått illamående... Men var rätt kul ändå! Efter någon timme kom vi tillbaka till "riktig" väg, vi stannade på ett fik i bergen för lite toabesök och dryck. Där stötte vi på 4 män från amerikanska armén i fina uniformer! De är stationerade här för att hålla det lugnt. Sen körde vi vidare mot en stad längre upp längs kusten som heter Dahab. Där fick vi återigen rida kamel, längs havet i lite lätt regn och åska! (Ovanligt väder för att vara här!) Sen snorklade vi, och vattnet här är verkligen som ett akvarium! Massvis med koraller och både små och stora färgglada fiskar. Som tur är har här inte ofta setts hajar... Ska bli spännande sen när vi ska dyka så man kan komma ändå djupare ner bland reven! :-) Här fick vi också lunch och sen blev det lite shopping i Dahab och på vägen hem fick vi se en oas i öknen. Rolig tripp!
    

Magsjuka!
Torsdagen sen skulle jag varit på Katarinaklostret men istället låg jag hemma och spydde som en gris! Även om jag räknar ihop alla gånger jag spytt i mitt liv innan tror jag aldrig jag spytt så många gånger som i torsdags... Ingen rolig dag att vara Hanna, men efter att inte ha kunnat röra mig utan att spy under halva dagen fick jag åka till doktorn. Där fick jag en spruta i skinkan och tre olika mediciner att börja ta! Kändes genast lite bättre men magen är ännu inte normal så har idag återigen varit hos doktorn och för att bli av med det sista skumma i magen fick jag nån grej att dricka. Så min kost har inte bestått av det roligaste de senaste dagarna. Mest kokt mat och yoghurt... Men två sprutor på en vecka gillar ju en som tycker om lite smärta! :-)

Ras Mohammed!
I fredags kunde jag trots lite feber (som fortfarande håller i sig efter magsjukan) hänga med på vår skönaste utflykt. Där har man en riktig nice dag på jobbet! :-) Båtutflykt med stopp för snorkling tre gånger, ligga och njuta i solen mellan stoppen, bli road av trevlig besättning (och faktiskt vissa av dem riktigt snygga också!:-)), gammal Vengaboys i högtalarna och en snubbe som gick runt och fotade hela båttrippen så man sen kunde köpa videon med sig hem... Den här snubben blev lite intresserad i mitt ljusa hår och blåa ögon så han kom ofta efter mig med kameran, kul för dem andra som var på båten och som köpte filmen och se mig strutta omkring hela tiden ;-P En underbar utflykt!
 

Citytour!
I dag var vi på sista utflykten vi ska lära oss. En citytur runt i Sharm el Sheikh som visar de olika stadsdelarna, koptiska kyrkan, den största moskén, fredsmonumentet med Bill Clinton, Yassir Arafat, Boris Yeltsin och andra stora ledare och Old Market med lite papyrusshops och annat egyptiskt! 

Så det är en del utflykter som behöver pluggas in, vad som ska sägas, göras, var och när och allt... Mycket jobb och plugg för att bli färdiga tills våra första resenärer anländer på torsdag! :-) 


Kommentarer
Postat av: Lisa K

Låter helt fantastiskt, förutom magen:( Blir riktigft sugen på att komma ner. Om du får chansen att åka till Hurgada någon gång så åk ut på Machmaya(stavning?) Helt underbart!!



Ha det så bra Kram!

2010-09-26 @ 18:54:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback