Kameler, kameler överallt kameler!

Nu har jag då blivit egyptier! För att skulla bo här i 8 månader måste man väl nästan kunna räkna sig som det ;-P

Sent i fredagskväll trillade jag in, stod lite oroligt vid bagagebandet innan jag tillsist såg min rosa väska komma. Är ju rätt så stor risk att bagaget ska hamna fel när man har två flygbyten men bagaget checkas in för hela vägen från början, men det gick som sagt vägen! Den hade fått sig några törnar, men inget värre. Kan varmt rekommendera Egypt Air som jag åkte med större delen av vägen, fick sitta vid nödutgången också så var gott om plats för benen. Jag har ofta turen att hamna där tycker jag! :-) Det var ett generöst flygbolag, man fick både kudde och filt, hörlurar och det bjöds på vatten, läsk, juice hur mycket man ville ha! Så dem kan ni våga åka med! På flygplatsen hämtade min chef Magdalena och vår egyptiska agent Mustafa mig. Människor som jag redan umgåtts med morgon till kväll/natt dessa dagar så vi är snart en liten familj... ;-P 

Vi bor i Hadaba som är den södra delen av Sharm el Sheikh. I mitten ligger Naama Bay och i norr Nabq. Sharm är en väldigt avlång ort och vi har hört lite olika statisktik om hur långt det är, allt mellan 3,5-7 mil. Så nåt där emellan... Min (som jag imorgon ska få Tessan som sambo i) lägenhet är väldigt fin! Jag jämför ju med Orsa och Cypern där jag innan haft lägenheter och denna är i jämförelse enorm! Man har varsitt stort sovrum med två sängar var(!) Så man kan byta lite fram och tillbaka ;-P Eller för framtida gäster... :-) Sen har vi varsin toalett med badkar, ett litet kök och en stor matsal/vardagsrum med köksbord, fåtöljer, soffa, soffbord och liten platt-tv. Väldigt mysiga mattor är de olika rummen möblerade med också :-) Också ska vi inhandla lite dekorationer för att känna oss ordentligt hemmastadda! Sen är där en liten altan och en stor! Vi bor på nedersta våningen så det är bara att gå ut några meter sen hoppar man ner i vår fina pool! Vi har även egen tvättmaskin och AC, vilket behövs för här är hett som bara den! Har snart kommit fram till hur jag ska ställa in AC:n bäst utan att behöva vakna kl 7 på morgonen för att jag fryser som en gnu eller svettas som ett as... ;-)  

 

Kameler springer man på här hela tiden! Ryttarna kommer rusande så fort de ser än för att bli fotade och kräva pengar, men jag fotade i smyg och klarade mig utan att få en aggresiv egyptier efter mig... Tycker dock lite synd om kamelerna som får ligga väldigt mycket på hårt underlag och man ser hur dem har en slags liggsår i form av stora förhårdnader vid knäna... :-( Men det är ändå väldigt coolt och se dem runt i Sharm! :-) Men jag blir lite rädd när de börjar springa emot en för de är rätt respektigivande! Som tur är har ryttarna sån pli på dem så man kan känna sig lugn.

I dagarna har vi varit på vårt kontor och försökt ställa i ordning, går så där för vi har inte kunnat packa upp så myket då vi inte fått vårt riktiga kontor än utan har ett provisoriskt. I det provisoriska har vi iaf två trevliga grannar, den ena undrar vi ibland vad han går på! 32-årig man, väldigt glad och kommer trallandes och skuttandes! :-) Ställer ibland lite oväntade frågor och hittar på små låtar om en! Den andre är lite lugnare, men gillar och skämta, vilket för övrigt alla egyptier älskar. Oftast skämtar dem till överdrift så man snarare blir trött på dem... Jag har börjat lära mig lite arabiska ord, idag försökte jag konversera med två vaktmästare till lägenheten som skulle komma och fixa min toalett, bara det att den hade lagat sig själv (på nåt konstigt vis) under natten, så när dem tittade på toaletten trodde dem jag var helt blåst för den var ju inte alls sönder... Jag stod där och försökte med teckenspråk och sa "maya, mesche" hela tiden för att försöka förklara att vattnet i toaletten nu var OK! Som tur var kom Mustafa förbi precis då så han kunde på arabiska förklara för dem. Ska försöka lära mig lite mer arabiska ord! :-) 
Mustafa har även kört runt med mig och Magdalena i sin skruttiga lilla bil i hela Sharm, man blir dock lite förvirrad på att hitta för trafiksystemet här är väldigt skumt. Du har två eller tre filer där man kör på samma håll, du kan köra om i vilken av dem och kryssa hit och dit hur farligt som helst. Vill du sen köra på andra hållet finns det här och där plats där du gör en U-sväng över till de andra två eller tre filerna som går på andra hållet! Detta kan liksom göra att du måste köra ½-1 km längre för att du först passerar dit du ska, men det är på andra sidan så då måste du köra fram tills du kommer till en U-svängsplats och sen köra tillbaka på rätt sida! Och det kan ibland vara en bit, U-svängsplatserna kommer inte jättetätt... Väldigt speciellt vägsystem...! Sen är där ju inte bälten i alla bilar, nästan aldrig i baksätet iaf så gäller att åka med någon man litar på...

Vi har ätit ute väldigt mycket nu, våra lägenheter är helt nybyggda och vi har ännu inte fått riktigt all inredning. Porslin har vi tillexempel inte så därför blir det bara frukt och drickyoghurt till frukost och annat man klarar med bara händerna. Men restaurangerna här är otroligt billiga mot Sverige, en stor baguette med fyllning går på 25 kr, ceasarsallad med kyckling åt jag en jättegod för ca 30 kr, vitlöksbröd, som jag är vädigt svag för fick jag fyra bitar för 10-15 kr. Har hittills inte sett en enda rätt på en restaurang som låg över 100 kr! Så man kan unna sig väldigt mycket restaurangbesök! :-) Här finns även riktigt goda färskpressade juicer. Jag har testat på mango och vattenmelon, helt underbara!

Jag har skaffat mig ett egyptiskt telefonnummer nu! Har mitt svenska nummer också men kommer nog inte svara om någon ringer på den då det kostar mig 20 kr/minut! Kommer ofta ha bara min egyptiska mobil med mig också. Så ring den egyptiska eller ännu smartare är ju skype för dem som har det! Det går bra att skicka sms till min svenska mobil för jag kommer ju kolla den ofta! Egyptiska numret är iaf  0020174918798  Jag tog numret med flest 9:or av dem jag fick välja på, mitt turnummer ju... :-) Skype finns jag på  arvidsson.hanna

Vi hörs, Inshallah!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback