Jönköping - Stockholm - Malmö!

Med lite skön ledighet från Torekov Hotell har jag farit runt i landet och hälsat på folk!

Först var jag uppe hos Johanna i Jönköping. Jag kom upp på fredagkvällen, blev på hotell Rahm bjuden på tacos o vin. På lördagen sen var vi ute på stan, kollade affärer, var på marknad på torget, fikade och bara strosade runt. Till kvällen var det organiserad fest med Johannas tjejkompisar! Vi hade temat Drink- och tårtkalas. Tre tårtor som alla skulle ätas med en drink till! Vi började med en riktigt smarrig jordgubbs- och passionsfruktcheesecake med chokladbotten som vi hade en champagnedrink till. Sen gick vi snabbt över till en mäktig chokladskapelse som var en riktig dröm, men gjorde en äckligt mätt! Till den hade vi en klassisk Pina Colada. Sen fick vi pausa lite innan vi tvunget fick testa den sista tårtan, det var med marängbotten och citronkräm med flagnad mandel på toppen och vinbär till. Den hade vi hotshots till, dvs. likör 43, blåbärssoppa och vispgrädde.
Detta var väldigt gott men inget jag kan rekommendera!! Blev alldeles för mycket sött och man blev mest illamående... Sen orkade man ju inte jättemycket heller. Det blev hela första biten tårta, halva av andra och bara en smakbit av tredje...Och det var allt för många som sa att dem aldrig mer ville se en tårta så en eller max två tårtor åt gången får nog räcka!
Annars var vi ute på små turer runt Vättern, kolla polkagristillverkning i Gränna, besökte Malte Leven Stjärngranats pyramid (en kaxig typ som tydligen jämförde sig med Faraonerna i Egypten för han lät bygga en pyramid där han och hans nära skulle begravas...), hade myspys med hyrfilm, var på Lager 157 och provade kläder men handlade inte särskilt mycket. En trevlig tur i Jönköping med en skön säng som jag slog sovrekord i! Vaknade först kl 11 en dag, så sent vet jag inte när jag senast gick upp! Då hade vi gått o lagt oss vid halv 12-12 kvällen innan så ordentligt mycket sömn hade man fått... Såg tyvärr inga älgar i Jönköping även om jag satt och spanade hela tiden när vi var ute i skogarna o körde... Jag tycker älgar är häftiga djur, e nog lite halvtysk där! ;-)

 
På onsdagen körde jag hem för att torsdageftermiddag ta flyget till Stockholm med Ingrid för att hälsa på den nyblivna Stockholmsbon Malin! Där sprang vi redan första kvällen på Mattias och Danny i EMD, jag o Mattias springer på varandra överallt, innan i somras hade vi ögonkontakt på ICA i Båstad... Vet inte hur jag ska tolka detta :-P Sen fick jag fotografera ett gäng amerikaner som var på sightseeing i Stockholm.
Vi laddade också upp och hade en riktigt snygg kräftskiva tre personer på fredagkvällen, hade gjort riktigt god paj, köpt vin och kräftor, skivat upp baguette, lyxat till det med västerbottenost och blandat en smarrig sallad! Gott var det, och efter det blev det utgång på Stureplan där vi otippat sprang på Johan Andgren och Erik Sondén. Världen är bra liten ändå... Vi blev även runtvisade på lite barer av två trevliga killar som jobbade med "e-handel" :-P Men vi gick hem rätt tidigt för o sova... Lördagskvällen blev det Gröna Lund med Jens och Therese! Alltså hade jag bott i en stad med tivoli hade jag besökt det en gång i veckan! Finns det något roligare än karuseller? :-) Jag och Ingrid vågade tillochmed åka dem värsta! Åkte Insane som var en berg- och dalbana där man även snurrade runt och kunde även bli hängandes upp och ner. Riktigt nervösa var vi innan vi skulle åka men den var riktigt riktigt rolig, åkte den två gånger sen hann vi inte mer innan de skulle stänga... Spökhuset skrämde skiten ur oss med läskiga människor som förföljde oss. En som såg ut som en blandning av en dementor från Harry Potter och Gandalf i Sagan om Ringen tryckte in oss i ett hörn och stod och andades i nacken på en, jag vågade knappt titta på den för jag tänkte bara den skulle suga ut ens själ som dementorerna i Harry Potter gör... :-S Värst höll det på att gå i Kärlekstunneln där jag, Malin o Ingrid klämde ner oss i en stock och fick ordern av han som stod där att iaf ge fan i att gunga när vi tvunget skulle sitta tre i en stock... DET skulle han inte ha sagt... Det första vi gjorde var att alla luta oss åt höger samtidigt och var extremt nära att kantra! Men sen fick vi in gungandet och satt och mjukgungade hela rundan runt... hihi! Flygande mattan och Extreme var också riktigt roliga, såna som gick runt och upp och ner och snurrade! Ja, tivoli är underbart! Jag blir fem år på nytt...
På söndagen hann jag med att hälsa på Susanne, Mattias, Otto och Stina. Fick härliga kramar av lilla Stina som är så söt så man skulle vilja äta upp henne! Nästan lika bra som mitt lilla fadderbarn Ellen:-) Annars vet jag inte hur många mil vi gick under fyra dagar i Stockholm, ingen tunnelbana här inte! Kommer man från landet är man van vid avstånd... ;-P

Nu har jag sista veckan kvar i Sverige, ska se till att inte bryta något ben då! Har haft två utbildningsdagar i Malmö, provat ut min snygga uniform som var en massa olika kläder till alla olika vädertemperaturer och blivit taggad till tusen att ge mig ner till Egypten om en vecka och börja jobba. Vi var fem tjejer som var på utbildning och när vi var färdiga idag gick vi och åt lunch på Hansacompagniet. Det var ett italienskt fik där vi tog lite olika sallader, gubben som ägde det var väldigt pratglad och när vi ätit ett tag kom han fram och frågade om vi ville ha varsitt glas champagne! Så vi drack gratis champagne för att fira våra nya jobb! Det fiket kan jag glatt rekommendera! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback