Vanligaste frågorna jag får i Egypten...

Ok, så här är det! Så fort en arab börjar prata med mig har man nu lärt sig hur samtalet kommer låta;

  • De börjar nästan alltid en mening med "How are you?" istället för att säga Hej! Framförallt inne på hotellreceptionerna, varje dag när man kommer till de olika hotellen är det How are you, how are you, how are you...Man borde någon dag börja dra värsta historien när de frågar en, säga att man inte mår alls bra och lätta sitt hjärta över dem! Hade varit kul! ;-) 
  • Nästa sak de undrar är var man kommer ifrån. Antingen frågar de fint "where are you from?" eller så säger de rakt ut "ruski?"... Den största delen av turisterna här är ju från Ryssland nämligen... Man kan se alla möjliga (fast mest omöjliga) klädkombinationerna på dessa ryssar när man står på flygplatsen! Vissa kan ju sen nåt svenskt ord, Hoppa, hoppa lilla loppa är nog det vanligaste! 
  • Tredje frågan är (om man har uniformen på sig) "tourleader?" Vilket är en något dum fåga när man kommer med board, magväska, uniform och namnskylt... Säger sig själv lite! Möter man dem istället när man har sina vanliga kläder så frågar de "Do you like it here in Sharm el Sheikh?" (Har man uniformen på sig ställer de istället den frågan direkt efter tourleader-frågan...)
  • Efter det kommer "I love your eyes/hair, is it your real eyes? Då jag brukar blinka lite extra och stirra lite extra förföriskt för att genera dem och säga "jadå, så här exotisk ser man ut när man kommer från Sverige"!
  • Sen undrar dem ju såklart vad man heter. Och flera gånger om dagen när jag presenterar mig som Hanna får jag höra "ohh Hanna, it's an egyptian name!" Lika exalterade låter de varje gång de berättar för mig att detta är ett egyptiskt namn... Nu börjar jag bli något trött på det, så nu brukar jag mest säga "ja, och det är ett engelskt, svenskt och säkert tyskt, norskt och finskt namn också!"
  • Sen kommer frågan de helst vill ha svar på (denna frågan kan även komma allra först...) Det är ju såklart "Do you have a husband?" Detta undrar alla, även om de är 12 eller 60 år gamla... Då svarar man "nej", och de undrar direkt "why?" När man då försöker förklara för dem att jag är 22 år och inte riktigt intresserad av att gifta mig på länge än har de väldigt svårt att förstå detta! Vissa av dem tycker att jag redan borde ha både man och barn, jag är ju ändå 22!! (De som tycker detta är dem som redan själva är gifta!) De som inte är gifta frågar ju då istället direkt "would you like to be my wife?" Sen har de lite svårt att ta ett nej och friar några gånger innan de inser att det är kört. Det här med giftermål är väldigt viktigt för de flesta av dem, bilda familj är deras enda mål i livet! Många av dem är heller inte intresserade av att ha flickvän eller gå på dejt, de vill gifta sig direkt! Idag har jag nämligen haft värsta diskussionen med en arab på stranden angående det här. Jag försökte få honom att förstå att det är mycket lättare att skaffa sig en flickvän och leva ihop ett tag innan man gifter sig, men nej han höll inte med mig. Flickvänner var bara problem, men en fru var det aldrig nåt problem med! Intressant diskussion! ;-) Hos många av dem är det ju fortfarande så att familjen hjälper en att välja en fru, denna gifter man sig med utan att ens ha kysst henne eller varit ensam med henne innan! Båda ska ju vara oskulder också när de gifter sig. När de gifter sig måste mannen ge kvinnan guld! Detta har vi diskuterat med en av våra lokalguider, som snart ska genomgå ett sånt här bröllop! Han behöver ju tusentals kronor för att kunna köpa detta guld till sin blivande fru, så detta försöker han jobba ihop de sista på nu! Ja, man tror knappt det är sant att de fortfarande lever så här...
  • När man nobbar deras frieri, ger de ändå inte riktigt upp, utan då försöker de ju istället tjata om att få ens telefonnummer... eller om man vill gå ut och äta med dem! (Liksom först efter de fått nobben på sitt frieri försöker de bjuda ut en på dejt! Lite fel ordning, killar...) Vi pratade även lite om kvinnosyn, på stranden får deras kvinnor inte visa hud, utan även där går de i sina slöjor och heltäckande kläder, vissa tycker inte ens de ska bada för då blir kläderna för åtsmitande och visar för mycket av deras former! Du får heller inte som tjej umgås ensam med killkompisar om du har en arabisk man, då blir han sjukt svartsjuk!!!

Det är lite annorlunda liv man lever här nere i Egypten! Såna här samtal har jag flera stycken varje dag! Kommer kännas konstigt sen när man kommer hem att inte bli friad till varje dag...


Kommentarer
Postat av: Lina

Hihi, ja du. Du kommer sakna det, eller hur?



Spännande att jämföra Sverige och Egypten. Och lite skönt att höra att du inte ska gifta dig på länge ännu.

Postat av: Hanna

haha just nu e man ju lite trött på det, mest för att de verkligen inte kan ta ett "nej jag vill inte gifta mig med dig!" utan frågar hela tiden why, why, why? som en annan 5-åring! Efter 8 månader får vi väl se vad man tycker om det...

2010-10-15 @ 16:19:39
URL: http://hannanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback