Galen vecka!

Senaste veckan har varit intensiv! Känns lite som vi är en person kort... Många dagar då vi fått jobba från nio på morgonen till nio på kvällen, eller mer. Men det lugnar ner sig, mer nu i början också innan man lär sig jobbet helt!

Till en början hade jag ju min första utflykt i söndags! Kairo gick utmärkt, bara 6 personer med mig så det var ju en baggis. Imorgon blir det desta tuffare, då ska jag ha med mig en grupp på 32 personer! Holy shit liksom! Och en av dem är en som jobbar på Solresors huvudkontor i Malmö och hon har innan jobbat som guide och guidat Kairo många gånger... nervöst o ha med ett proffs, men men det får man försöka glömma när man står där imorgon! :-S

Veckan har sen varit "magnon" (börjat slänga mig med lite arabiska uttryck ju ;-) detta betyder galet!) I tisdags kom våra första svenska gäster, vi började med att stå på vårt vanliga ställe (inne på flygplatsen precis där de kommer ut från bagagebanden) när vår agent helt plötsligt kommer "we have a problem, girls...", då visade det sig att polisen var där och gjorde kontroller så vi fick smita ut utanför byggnaden och hälsa gästerna välkomna där istället också fick vi ha en lokalguide där inne! Det är ju den där dumma regeln dem har här att man inte får ta egypternas jobb här, så kommer polisen ska man ju låtsas vara turist... Men det känns så fjantigt för dem vet ju, dem låtsas ju bara inte se det! Jag menar tre tjejer med skyltar och likadana kläder... och alla andra reseledare som står där i sina uniformer... De vet ju att vi inte är turister! Men de gör ju inget åt det ändå för de vet att landet tjänar på att ha oss här! Men fjantigt känns det...
När vi stod där ute med våra skyltar ser jag plötsligt en som ropar "Hanna" på lång väg! Och där kom Jonas Stefansson gående med sin familj, han hade faktiskt förvarnat mig med att han skulle komma men tiden har rusat iväg så jag hade helt glömt bort att det var redan han skulle komma! Men han åkte med våra konkurrenter och jag hade fullt upp och ta hand om våra gäster så vi hann inte säga mer än hej typ... Ändå kul o se ett känt ansikte! :-)

På tisdagkvällen hade jag ett hemskt välkomstmöte... Blev utskälld efter noter, mest av en gäst. De var inte riktigt nöjda med hotellet och vår service... Tråkigt, ingen rolig dag på jobbet... :-( Onsdagen blev bättre, men massor att göra. Åkte runt på hotellservice i flera timmar, då jag hade väldiga problem att hitta vin i detta muslimska land! Vi skulle nämligen sätta upp vin på rummet till en gäst som kompensation. Men tillsist hittade jag, sen var även president Mubarak i Sharm denna dag på nån kongress så det var många poliskontroller för min chaufför att ta sig igenom... Fick pratat lite mer med våra missnöjda gäster och försökt göra allt för att få dem nöjda. Våra chaufförer här är väldigt roliga! De är inte jättebra på engelska utan man får kommunicera med dem på en blandning av engelska, arabiska, italienska, kroppsspråk och svenska! Låter ganska kul! Men så länge man kommer fram till rätt plats i rätt tid så är man nöjd! Ibland får man dock visa vägen själv, köra med ischmell, imin och allatoll (vänster, höger och rakt fram)! Och när man inte kan vägen är det jobbigt, då har vi tom varit inne på andra hotell och frågat efter vägen ibland...

Torsdag var det första avresetransfern för mig och Tess. Sen skulle vi stanna på flygplatsen och vänta på en ankomsttransfer. Jag har haft jourtelefonen denna veckan (den har t ex ringt och stört mig i duschen två gånger, det e spännande att ha jouren!;-)) och på vägen att hämta mina första avresegäster ringer den och berättar att vi har ett dödsfall (och det var mannen som skällt ut mig och som jag varit en massa i kontakt med!) Planen fick ändras väldigt! Jag och Tess fick klara av flygplatsen helt själva då vår chef Magda fick ta hand om krissituationen. Vi var som två asplöv, darrade som få och hade ju svårt att hålla tankarna borta från tragedin...
Och till råga på allt fick jag reda på under tiden jag tog mina gäster till sina hotell att 4 av dem var överbokade och skulle flyttas till ett annat hotell, men jag visste inte vilka! Så medans jag pratade i mikrofonen för gästerna fick jag hålla koll på mobilen för att se när jag fick ett sms med namnet på gästerna som var överbokade! Det hade varit bra att ha två hjärnor i detta jobbet! Men jag fick smset till sist, och gästerna blev inte förbannade på mig när jag informerade dem (de blev ju uppgraderade till ett bättre hotell och fick en massa extra förmåner så de var ju jättenöjda!) Men det var inte slut där, för när jag kom in på hotellet var det ändå prolem med deras rum. Men efter några samtal med vår agent och med receptionen så fick vi löst det! När jag väl kom hem visste jag knappt var jag bodde! Men välkomstmötet sen på kvällen gick iaf bra! Ingen utskällning, bara lite småpyssel med rumsbyte och söndriga kassafack. Baggis ju;-) Vi var nöjda emd oss själva den kvällen, jag och Tess hade klarat av vår första avresa och vår tredje ankomst helt själva! We rock!! :-D

Efter den intensiva torsdagen kom en ledig fredag igår för mig coh Tess, det blev beachen! Men inte Ramses beach, så hoppade massage igår. Blev en annan strand, där det låg en lite snygg dansk som jag kunde småspana lite på, trevligt ledighetsnöje! ;-) Sen fick jag organiserat alla papper som hamnat huller och buller i mitt rum, kommer man hem från jobbet kl 22 slänger man bara alla papper någonstans därför hade jag det rörigaste rum jag någonsin haft! Men nu är det bättring på det.

Nu måste jag gå och nanna, ska ju upp mitt i natten och åka till Kairo igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback