Äntligen! Ny guide på väg :-)

Efter tjat o gnat i veckor och hot om strejk och att sluta så ska Sverige tillsist skicka ner en till guide till oss! :-) Charlotte heter hon och var på utbildning samtidigt som mig och Tess så träffat henne innan och det är en trevlig böna! 23 november kommer hon ner så då kanske man äntligen ska kunna få nån fritid också och ner arbetsveckorna till lite mer normala 40 timmar... Håller tummarna!

I söndags var jag i Kairo igen, börjar bli riktigt säker på den turen nu även om där var lite panik i söndags då vi i sista sekunden fick reda på att dem någon dag innan hade bytt vilken pyramid det är man får gå in i! Så när jag kommer med gästerna som köpt biljetter och allt så får jag telefonsamtal att det är bara att hoppa in i bussen igen och åka upp till Mykerinos pyramid istället, som "förhoppningsvis" skulle vara öppen... Både jag och lokalguiden Tamer var något kallsvettiga, men som tur var var den öppen och vi slapp punga ut pengar för gästernas biljetter! Alla blev nöjda och glada! Denna gången i Kairo fick jag extra många presenter, hittade en liten kille som hette Sayed som sålde vykort vid pyramiderna och han blev helt kär i mig. Han gav mig först ett vykort, sen ett till och innan jag skulle hoppa in i bussen slängde han åt mig alla vyort han hade! Haha, får se om jag springer på honom i morgon igen.
   

Pyramiderna är alltså lika häftiga att se varje gång! Egyptiska Museet också, tänk liksom att så gamla grejer kan vara så välbevarade! Jag blir helt exalterad varje gång jag ska guida om detta. Och imorgon är det alltså dax igen!

I veckan har jag haft besök här, Annika, TH, TP o Anders, Cornelia o Nille, Robin o Jesper Bertilsson har varit här. Har tyvärr inte hunnit träffa dem så mycket som man hade velat, jobb, jobb o jobb har varit i vägen... Men lite iaf! Dock igår var de lite dåliga o ballade ur, så jag fick gå ut o festa själv med Bravotours tokiga danskar Jonas o Jonas. Fick en galen kväll som slutade med att jag av någon idiotisk anledning gav mitt telefonnr till taxichauffören på vägen hem... det dummaste man kan göra! Nu har jag nämligen en Mohammed efter mig som vill gifta sig... Han kommer väl ringa varje dag... Jaja det är bara att skylla sig själv! Idag har jag haft ledig dag, gjort i princip ingenting! Riktigt skönt. Ikväll ska jag träffa TP o gänget på Il Mercato och äta lite, får se om det blir Onions eller wokat... Tyvärr ska min lille beundrare Ahmed på Onions sluta, han brukar annars bjuda mig på maten ibland på Onions! :-) Han är så söt och snäll, som Cornelia uttryckte det "han skulle man ju vilja ta med hem och lägga i byrålådan"! Men nu får vi väl som sagt se om jag får träffat honom någon mer gång för han visste inte om han skulle börja jobba på en restaurang inne i Naama Bay istället eller om han skulle åka hem till Kairo... lite sorgligt..

 
Jonas stiligt klädd i egyptiska nationaldräkten galabeja!

I veckan har vi haft lite kaos på flygplatsen, i tisdags var det flyguppvisning mellan 16-17.00 vilket gjorde att inga plan fick landa då. Var väldigt fint att titta på men något stressande för oss för detta gjorde ju att dem fick trycka ihop alla flighter lite mer så det landade 70 flyg i timmen och detta gav ju såklart kaos vid bagageband och visumutdelningen... Våra gäster var sådär glada och jag och Tess fick tillsist ta taxi från flygplatsen för att sista flyget var så försenat och vi var tvungna att hinna till våra välkomstmöten... Något stressat, fick en taxichaufför som inte kunde engelska heller utan fick köra den arabiskan jag kunde med honom! Kom fram till hotellet 17.57 och 18.00 skulle mitt möte börja, något stressad... Men det gick galant! Nästan samma stress fick jag på torsdagen också då flyget blev lite försenat igen så jag i ilfart fick åka med en av privattaxibilarna (skitsnygga svarta, nya stadsjeepar som ser ut som FBI-bilar) till ett hotell. När han hörde jag hade bråttom körde han i 170 km/h för att komma fram i tid! Hoppade från höger och vänster körfält mellan bilarna, läskigt men lite kul! ;-P Och jag kom fram i tid :-) Bästa föraren på länge och helt klart snyggaste bilen...

By the way, så har jag nu börjat nedräkningen till min födelsedag... :-D Linda fyller 23 den 14 december så vi kan ha gemensam stor fest! :-)


Kommentarer
Postat av: Hanna - mamma till ღNeoღ

coolt... jag heter oxå hanna arvidsson! ^^


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback