Påskfirande för andra gången i år...

I helgen har det firats Påsk här på Cypern, de är tydligen en vecka efter oss där uppe i norr... Och såhär fint pyntar de hela staden då, stora hönor, tuppar, ägg och kaniner står överallt runt om i Ayia Napa! På påskafton var det stort firande, det började med att de hade tänt en stor eld på torget. När den började falna var det dags att ta sig ner till kyrkan bredvid där två präster avlöste varandra med att rabbla nåt på grekiska i en halvtimme! Där samlades massor med folk, till och med alla gamla tanter (såna typiska små grekiska tanter i svarta långa klänningar, som knappt är längre än en meter) kom vaggandes mellan barerna runt torget ner mot kyrkan. Blev en väldig kontrast mot partylivet... ;-) Alla människorna hade med sig ljus, vissa hade dekorerat sina ljus jättefint, särskilt en liten flickas ljus som jag blev helt förälskad i! Det var rosa med fina blommor och ägg påsatta och på allt var det en massa glitter! Det var väldigt barbie-aktigt! Vid midnatt tände alla sina ljus, och då kom prästerna (som hade suttit gömda nånstans och rabblat i mikrofoner) fram på scen och körde en kort predikan. Sen kindpussade alla varandra och önskade varandra typ Glad Påsk(tror jag, vet ju inte vad de sa på grekiska...), men det såg ut som när vi önskar varandra Gott Nytt År på nyårsafton! Var väldigt häftigt när alla ljusen tändes samtidigt iaf! :-)
 

Igår var min och Zandras första lediga dag! :-D Den tillbringde vi på Nelia Beach, stranden som vi bor närmast. Var riktigt skönt att bara ligga på en solstol hela dagen, fast visste ju redan från början att jag skulle bränna mig lite, trots att jag smörjde in mig med solkräm då och då... Går man ut i solen utan att ha solat sen förra sommaren och är där mellan 11.30-16.30 så väntar man ju sig inte annat...Men kunde inte låta bli och ligga kvar...Men idag har jag tagit det lite lugnare! Har fått ordentligt schema nu, så jobbar måndag-lördag, men är ledig måndageftermiddag, halva onsdageftermiddag och fredagförmiddag. Så ska nog bli bra:-)
 
Nöjd i värmen, och ännu mer nöjd efter första doppet i havet! Det var rätt kallt, men uppfriskande... ;-) och väldigt salt!

Lite toa-snack...
Något jag och Zandra märkt när vi varit ute i Ayia Napa är att det nästan aldrig finns lås på toaletterna här! I början tyckte vi det var väldigt konstigt men nu har vi förstått hur dem tänker. Det är nämligen så att toaletterna är extremt små, och sen öppnas de alltid inåt (dvs. när du ska stänga dörren får du tränga ihop dig i hörnet bredvid toan, det går precis så jag undrar hur en större person än jag klarar det... antar att den får hoppa upp på toastolen och stänga igen dörren...) Så alltså när du sitter på toalettstolen kan ingen öppna dörren mer än litegrann och då kan du direkt slå igen den utan att personen hinner se dig! Faktiskt lite smart av dem ju, men förstår ändå inte varför dem lika väl inte kan sätta på ett lås...

På toaletterna sitter där även väldigt roliga "lukte-gott", de är inprogrammerade att spruta ut doft var fyrtionde minut eller nåt sånt, så man skräms då och då hemma i lägenheten av det puff-ljudet den ger ifrån sig då! Och har man otur så kan man ju råka att titta rakt in i den där grejen just när den "puffar", haha...vet egentlgien inte varför man skulle glo in i den men...

Sen måste man ju komma ihåg hela tiden att inte slänga toa-pappret i toa-stolen... för då blir det stopp i rören! :-S Men än så länge har vi inte råkat ut för nåt missöde, även om man ibland kommit på sig med att slänga papperet fel...

Kommentarer
Postat av: Sofia

hahaha! du skriver verkligen roligt!

Postat av: Anonym

Jaså, syrran så trevligt att du tycker det! Läs och njut ;-) Får ju uppdatera er över mitt liv...

2009-04-26 @ 22:49:54
URL: http://hannanna.blogg.se/
Postat av: Gobben

Kom hem och spela, vi bara förlorar. Ha det bra.

2009-04-29 @ 10:31:26
Postat av: Hanna

Haha nä men förlorartrenden får ni ju vända! För jag kommer ju inte hem på 6 veckor än...

2009-05-04 @ 16:45:43
URL: http://hannanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback