ÄLG!!!

JAG HAR SETT ÄLG HÄR!!


Så komiskt, jag har gått hela veckan och känt på mig att jag skulle se en älg, men det har varit på campingen där det känns lite omöjligt att man skulle se en älg... Så igår var jag, Adela, Maja och Ellie på väg hem från Mora efter en shoppingtur, så när jag kommer där med min guldiga lilla bil så bromsar plötsligt bilarna framför mig in....och jag bara "ohh vad är detta för segförare..." Så när vi kommer fram ser vi en älg som springer över vägen och ut i diket. Så vi saktar ju in och står max 5 meter ifrån den!! Sååååå coolt....hade värsta ögonkontakten med den! Men vi hann aldrig fota för innan vi fått upp grejerna sprang den ut i skogen... Men jag levde på det resten av dagen sen!
Igårkväll var vi sen hemma hos Jenny och hade fin middag:-) vi har våra fina middagar där ibland, riktigt mysigt :-D Också kollade vi film och satt och prata skit till 2 på natten...

Idag då har jag, Adela och Jenny varit uppe på Orsa Grönklitt oh kollat in Björnparken, skitdyrt att gå in men vi fick ju se alla möjliga djur! Björnar (den största var över 3 meter!!) Här är lilla Adela, som bara är hälften så stor som björnen...

image31

Men de coolaste och de vi fick bäst bilder på var ändå de sibiriska tigrarna!! De kom skitnära, var bara stängsel emellan!! Riktigt, riktigt coolt...

image32

image33

Som sagt, liiiiiiite coolt...!

image34

Vi såg även världens sötaste små lodjursungar, men deras mamma hade världens roligaste lockrop på sina ungar. Lät ungefär som jag låter när jag har extrema andningssvårigheter och ska försöka hosta! Galet, kan jag säga...
Vargarna ville inte visa sig...
Järvarna såg vi, där var en som var sjuk så veterinären var inne och bedövade dem med bedövningspil, för att kunna undersöka den.
Sen såg vi rävar, de sprang runt lösa...vilket jag inte tror var riktigt meningen, så de hade nog rymt!
Där var enorma bergsuvar, vilka satt helt stilla och smälte in i naturfärgerna, så man fick koncentrera sig som fan för att se dem! Men mest var där ju då björnar, både små och stora. Peter Den Store hette den som var över 3 meter lång, kamtjatkabjörn heter rasen. En av världens största björnar!! Sen var där ju brunbjörnar också, som ävn hade björnungar, men de var ju ett halvår nu så var ganska stora, men de var söta... Sist men inte minst hade dem ju mssvis med teddybjörnar att sälja i souvenirsshopen... ;-P Det som var lite fjantigt var att de sålde skitmycket älg-souvenirsaker i shopen. Och de har ingen älg på Orsa Björnpark... så det tyckte jag var lite fjantigt, bara för alla tyskar e så älgkåta...

Måste ta tag i pluggandet ordentligt imorgon...ändå gjort en del i förmiddags faktiskt! Så lite duktig är jag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback