1 månad i Ankara - hemmafru vs lattebrud

Nu har jag snart haft en månad i Turkiets huvudstad! Jag har bott hos Agah och hans syster, en stor lägenhet på hall, två toaletter, tre sovrum, kök och stort vardagsrum så det har varit gott om plats. Agahs syster är väldigt mycket i skolan också, hon är lite mer ambitiös än Agah;-P Hon ska bli skådespelare och läser en femårig utbildning för detta, nu första året så har de bara engelska. Då de ju inte är jätteduktiga på engelska i detta landet, så jag har hjälpt henne plugga engelska medans hon har hjälpt mig med turkiskan. Dock får jag väl säg att jag har lite svårt för att ta tag i att plugga, en sak när man är i skolan men att bara plugga på egen hand hemma är lite svårare. Men ibland så;-) Eftersom hon går i skolan så mycket så sover hon ofta över i lägenheter de kan låna på skolan för att slippa gå upp alltför tidigt varje morgon samt komma i säng allt för sent. Så jag och Agah roar oss ganska mycket här hemma för han har istället inte besökt sin skola en enda dag sen jag kom hit... Ja, frågan är när den mannen ska hitta något han verkligen vill göra.
 Vår gata!
Och vad gör man då i Ankara, ja vissa dagar har jag mest varit sjukt rastlös då min och Agahs energinivå på att vilja aktivera sig kanske inte alltid är riktigt den samma... Men jag har varit runt en del själv istället. Vår lägenhet ligger mitt i centrum och jag som gillar att gå har ju gått så fort jag velat någonstans. Så jag kan stan ganska bra nu! Vi har Tunali området som bara ligger några minuters promenad på ena hållet från vår lägenhet, där har jag hängt en del på Café Stockholm, det svenska caféet man kan hitta i Ankara! De har väldigt god cappuccino, men de svenska bakverken som de utlovar på sin hemsida har jag inte sett röken av... Starbucks har ju också besökts lite, deras vinteredition är gingerbread latte, flytande pepparkaka!:-)
 
Går man vidare på det hållet är där en liten minipark. Parker var jag på jakt efter i början. Omöjligt att hitta någon mysig! I Ankara finns ju nämligen de flesta administrativa byggnader osv för landet och dessa har de ofta byggt där de har grönområdena, och eftersom det är viktiga byggnader är de inhängnade och har hård bevakning av beväpnade män i varje hörn... Så på kartan ser det ut som en mysig park, och sen kommer man dit och blir djupt besviken. Så åk inte till Ankara för parker! 
 
Efter Tunali hittar vi Atakule, ett högt utsiktstorn där man får en fin vy över hela staden. Jag gick dit en dag, det gör jag inte igen för backen upp till tornet var inte att leka med! Och sen med det här jobbiga höst/vintervädret på runt noll om nätterna och alltfrån 6 upp till 17 grader om dagarna så blev man ju först svettig och sen kall... Men utsikten från tornet var fin. Jag kom dit precis i solnedgångsljuset, dock blev det inga bilder för det var en kall dag och min mobil har inte riktigt vant sig vid kylan och stänger därför av sig själv när den tycker att den fryser. Kameran hade jag glömt hemma. Men det var fint att se iaf!
 
Åt andra hållet från lägenheten har vi Kizilay, stora shoppingområdet. Jag har dock inte gått lös helt. Har ju ganska mycket som tynger väskan än så länge eftersom jag inte har varit i Sverige och lastat av sen mitten på april och vi får väl se hur det känns, risken är ju stor att jag kommer tillbaka hit...;-) Men mitt bästa kap jag gjort här är kontaktlinser. En kollega i Side berättade nämligen för mig att i Turkiet ses synnedsättning som en sjukdom och därför är priserna på linser och glasögon subventionerade. Och sen hittade jag ett erbjudande på internet där det var ännu billigare! Så jag beställde hem linser (samma som jag köper hemma) för ett års användning till samma pris som jag vanligtvis får ge för linser 4-5 månader hemma. Då kan man ju inte vara annat än äckligt nöjd! Nu ska bara min syn se till att inte ändras under detta året, men det ska nog gå bra. En del kläder har ju inhandlats också och lite nagellack, kan ju börja måla naglarna nu när man inte är guide längre;-) Såg på sista lönespecen att jag även råkade avsluta min karriär med en fortkörningsbot, lite surt, men försökte tänka så att om jag hade kört lika för fort i Sverige hade jag fått böta 4 ggr så mycket. Då var det ok;-)
Efter Kizilay hittade jag en park som till och med vem som helst fick besöka (!) och sen det mysigaste området i stan, Ulus! Ulus är den gamla stan. Det är där man hittar de söta gamla husen, små trånga gatorna, souvenirshoppingen, bazaarområden. Där finns också en borg, själva borgen är dock inte så mycket att se men utsikten man får när man klättrar upp på den är otrolig! Bättre än från höga tornet Atakule till och med:-) Jag gick dit lite i smyg, för lata Agah ville inte följa med och enligt honom var det farligt att gå dit för där blev man rånad... Jag försökte förklara för honom att jag klarat mig ganska bra i andra storstäders slumområden och nog ska göra det i Ankaras också, men han tyckte prompt att det var farligt. Så jag gick dit när han sov (vi har nämligen vänt på dygnet en del nu när man inte har några tider att passa och jag lägger mig aldrig innan 02.00, ibland är man uppe enda till 05.00...) Och visst, vissa av områdena i Ulus var lite småläskiga och inget jag hade besökt när det var mörkt men den största delen var bara väldigt mysig:-) 
Såklart har jag också besökt Ankaras stolthet, Anitkabir. Anitkabir är Turkiets förste president Mustafa Kemal Atatürks mausoleum där både han och den andra presidenten Ismet Inönü är begravda. Det var ett bra museum, även om alla bilderna på krigshistorian inte intresserade mig så värst mycket men där var mycket annat som gjorde, myket utav Atatürks ägodelar. Många gåvor, bland annat från svenska prins Gustav Adolf. På bilderna av Atatürk genom åren kunde man också tydligt se hur hans näsa växte med åren;-) Något som jag kommer ihåg jag också tänkt på när jag tittat på bilder av farfar, hoppas inte det därmed en växande näsa ska drabba mig också... Det galnaste på hela museumet var att de hade stoppat upp Atatürks favorithund! Där stod den i en monter liksom, inte alls creepy... 
Lejonpassagen in till mausoleumet, Atatürks sarkofag och själv mausoleumet som innehåller hans grav.
 
Sen har jag tillbringt en del tid framför datorn, med jobbsökande och allmänt sökande efter tips på vad jag kan bli sugen på att hitta på i framtiden! Vi får se vad det blir, jag känner ingen stress utan vi får se vad man kan tänkas bli sugen på och framförallt var man hamnar! Sen har vi haft en hel del filmtittande, kollat på nästan alla säsonger av Heroes, myst och umgåtts. När jag har klättrat på väggarna förmycket av rastlöshet har jag tvingat honom på lekar som "vem som kan svälja en sked kanel och sen vara den förste som visslar" (Jag dog halvt när vi lekte den leken, hostade kanel i en evighet efteråt) Jag har lyckats att både låsa in mig själv i sovrummet i fem timmar samt låsa mig själv ute i fem timmar... Dem två dagarna var inte de bästa här! När Agah sover är han som han gått i ide, omöjlig att väcka, så där var jag utelåst i fem timmar när han låg inne o sussa, humöret på mig när jag kom in var så Agah fick hålla på o gulla med mig lika lång tid.
 
Sen måste jag ju erkänna att det har blivit lite hemmafru varning på mig (som Emely sa innan jag åkte hit;-P), men jag blir lätt sån när jag inte har annat inbokat. Dvs jag har gjort turkfrukostar, bakat, laga mat har vi skiftats lite med för det tycker jag väl inte är det roligaste medan Agah är mer intresserad av just matlagning. Jag har bjudit han och hans syster på utländska specialiteter, ni ska veta turkar är väldigt kräsna och äter hest bara äkta turkisk mat, helst hemlagad samt det ska alltid ätas bröd till varje måltid, och då ska det vara dagsfärskt bröd. Efter ett tag tyckte jag att vi behövde ju kanske inte gå ut och köpa bröd varje dag, vi kunde ju baka. Och det enkalste brödet att baka är ju scones, så det blev det. De här två turkarna hade ju ingen aning om vad scones var och hade aldrig smakat det förr trodde de, tills de stoppade det i munnen och utbrast "aha, Starbucks-bakverk". Hahaha... Starbucks ger dem iaf lite smak på utlandet;-) Men de gillade det iaf så sen dess har det blivit mycket sconesbakande här! En av mina favoriträtter är ju tacospaj så det har jag också gjort, vilket Agah åt galet mycket av, trodde inte ens man kunde få i sig så mycket mat, dvs. han gillade det. Både tacosmix kryddor och dipmixar hade tjejerna i Side som dem lämnade till oss som var sist kvar när de åkte. Så chips med dip har han också fått smak för;-) Det mest otroliga var när jag gjorde thaimat! En av kollegorna i Side var nämligen i Thailand i somras och hade köpt med sig kryddmixar hem, så jag fick en Green curry kryddmix. Chicken green curry med ris tyckte Agah var riktigt gott! Om ni inte förstår det här med kräsna turkar kan jag nämna två kollegor i Bodrum som var två veckor i Thailand i vintras och inte åt någon thaimat alls, med förklaringen de tyckte den luktade illa... Så en turk som ändå kan gilla så här många utländska grejer är häpnadsväckande;-) 
Het turk i brödbakningstagen;-)
 
Nu är det sista dagarna i Ankara iaf, biljetten är bokad till på tisdag. Då bär det av till Sverige, längsta tiden sen jag började som guide som jag har varit ifrån Sverige. Ska bli mysigt att komma hem, blir inte hemma så länge försa rundan, 13-15 december ska jag till Wien och hälsa på Jojo som pluggar där. Men sen är det hemma på obestämd tid som gäller, läskigt att bara tänka på det! ;-P

Kommentarer
Postat av: Yeni raki

Åhh låter som du har det bra vännen. Njut nu de sista dagarna av turkiet (för den här vändan). Hoppas vi ses snart!! Puss

Svar: Det ska jag göra! Ska bli jätteskoj o komma hem men också jobbigt o lämna.. Hur hade du det i Italien?:) o ja ci måste verkligen ses snart! Puss
Hanna Arvidsson

2013-11-28 @ 15:47:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback