En väldigt bra sommar!

Denna sommaren har bara rusat iväg! Det är väl så när man trivs och har det bra, för det har jag verkligen haft! Så pass bra så jag dissade att åka till Sverige på semester och träffa familjen och vännerna. Detta en hel del på grund av en turk jag träffat... Det är väl värst vad man ska gå och kära ner sig liksom till höger och vänster nu. Det var lättare när man tröttnade på en kille efter några dagar, ibland inte ens det. Känslor är lite jobbiga grejer tycker jag, helt jävla underbart oftast, men ibland gör de så man inte vet vart man ska ta vägen heller... Så samtidigt som det har varit en härlig sommar med en kille, har det varit en lite jobbig sommar med killen jag träffade i Singapore. Nu har jag bestämt mig för en iaf, så får vi se hur länge det kan fungera...
 
 
Denna sommaren har spenderats mycket med tjejerna; Emely, Sara och Challe. Vi har ätit en vädig massa turkiska frukostar. En turkisk frukost består av ägg, oliver, gurka, tomat, olika ostar, olika sylter, honung och bröd. Och till det dricker man Cay, turkiskt te. Det är först de senaste veckorna som jag har fått tycke för tedrickandet. Jojo var här på besök och bodde hos mig förra veckan och hon är ju en extrem tedrickare och sen är ju alla turkar tedrickare och eftersom jag har hängt med en turk väldigt mcyket denna sommaren så har han också fått mig att dricka te mycket och även känna att de faktiskt kan smaka olika på olika ställen även om det fortfarande är det vanliga svarta teet. Första gången han sa "teet är väldigt gott här" så skrattade jag och tyckte det smakade som överallt annars, men nu har jag börjat lära mig, det smakar olika;-)
Förutom att denna turken lärt mig dricka te, har han också lärt mig mer och mer att dricka kaffe, han ska alltid ha en kopp kaffe det första han gör när han stiger upp ur sängen nämligen (att få upp honom ur sängen kan ibland faktiskt vara den mest omfattade processen jag varit med om, räkna en timmes väckning om han inte gått och lagt sig vid midnatt, vilket han inte gjort mycket eftersom han jobbat på bar fram till 04-05...Så mina morgonrutiner har ofta varit att jag varit runt på hotellen fram till 11.30 sen har jag påbörjat processen "väcka-turken och hinna hitta på nåt innan jag börjar jobba igen kl. 16";-P) Och då har jag ju även haft gott om tid att göra en kaffe till mig själv också, så jag får nog faktiskt kalla mig en kaffedrickare nu! Dock är det ju mest Nescafé som dricks här nere så det är ju det jag dricker...Så en vanlig svenne hade väl inte sett det som riktigt kaffe;-)
 
 
 
Som sagt var Jojo på besök här! Mycket trevlig vecka med full lägenhet då både Jojo, jag och turken skulle få plats här. Jag tog ut lite semesterdagar och vi åkte till lite olika stränder, visade runt henne i de olika orterna, hon följde med mig på ett par utflykter; båttur och ut på landsbytur. Vi var inne i Bodrum och tittade runt, shoppade lite, åt ute några kvällar, grillade hemma andra kvällar. Min turk var en riktig grillmaster och tyckte det var väldigt roligt att grilla, så det blev grillning två kvällar, riktigt lyx! Han och jag har också en tävling som vi håller på med här vecka efter vecka; Vem som är brunast!? Jag tycker ju jag vinner allt som oftast;-) Kan vara för att jag tillbringar lite mer tid i solen än vad han gör... Det var riktigt skoj att ha Jojo på besök här. Men en riktigt intensiv vecka förändrades sen till en riktigt lugn vecka då jag denna veckan har haft helt tom lägenhet, första gången på typ två och en halv månad då turken har åkt iväg för en vecka för att träffa familjen samt skriva in sig på skola. Kan erkänna jag drömde mardrömmar första natten, vaknade och var helt säker på att en person stod i mitt rum så jag skrek som en stucken gris innan jag förstod att det var min väska som gjorde att det såg ut som en person... Funderade på att gå upp och tvinga mig själv att vara vaken resten av natten men när jag märkte att klockan bara var 01.40 så kände jag att det var inget alternativ... Jag kan lova att jag ställt den väskan någon annanstans nu!
 
Vi har också varit på teamdag i Marmaris. Åkte dit på kvällen, testade på nattlivet som vi väl inte var helt tillfreds med. Ställena var bra, men musiken sög... Bodde på hotell, åkte ut till landsbygden och åt en riktigt superb turkisk frukost, promenerade längs strandpromenaden som jag faktiskt gillade riktigt mycket i Marmaris och hann med ett åk i vattenrutschkanan på hotellet. Marmaris som stad föll mig inte i smaken denna gången heller, var ju över där en dag när jag jobbade på Rhodos också. Men den har inte alls någon charm som Bodrum och orterna här på halvön har.
 
Ja, annars har denna sommaren spenderats väldigt mycket med turken. Vi har varit på Gümbets lilla tattiga tivoli, där vi åkte en karusell sen var man lätt illamående för den var inte att leka med! Så då blev det inte fler karuseller, jag röstade för radiobilarna men han sa att han inte skulle våga sitta i en bil med mig igen efteråt isf så det blev det inte. Istället åkte vi och handlade mojito ingredienser för vi hade hittat ett limeträd där vi pallat frukt, lime är nämligen väldigt dyr här därför får du ofta en mojito med citron istället när du är ute, vilketgör mig lika sur varje gång! Så med lime tyckte jag nu barturken skulle visa att han kunde göra en riktig mojito. Så storshopping på Migros(Turkiets ICA) en sen kväll, snodde is och nåt som kunde fungera som mortel på hans gamla jobb och sen fick han visa sina talanger. Jag gav den godkänt efter ett tag;-) Nästa dag gjorde jag en och bjöd honom på, så förvånad som han såg ut när han märkte att den var bra har jag nog aldrig sett honom. Vad tror han om mig liksom, klart jag kan göra en mojito;-)
 
Vi har varit ute och ätit, lagat mat hemma (han är sjukt duktig i köket, klagar hela tiden på mig där då jag inte tycker det är lika roligt som han och vanligtvis inte lägger lika mycket tid och noggrannhet i köket. När han en dag klagade på att jag köpt fel sorts salladsblad när jag köpt exakt den som google hade visat när vi googlat det turkiska namnet på salladen snäste jag dock till honom att nu var han väl ändå lite väl petig! Men det är kul med en man som bakar bröd på stekjärnet med deg han köpt från en av turkrestaurangerna, som älskar att grilla, som till och med tycker det är en konst att göra en vanlig sallad (en dag sa han nämligen "den här salladen måste vara en av dem bästa jag gjort, och då har jag gjort många!") En vanlig grönsallad liksom! Går vi ut och äter är det dock ofta som han inte är riktigt nöjd med maten. Något som han heller aldrig blir riktigt nöjd med är när han gör ris, ris är ju något som ätes ganska mycket i Turkiet och de gör det ganska olikt från vad jag skulle göra. Här är det väldigt viktigt att man sköljer riset (både jag och Jojo tyckte att hur ofta orkar man skölja riset...) Sen skulle man ha i både olja och lite socker innan man hällde på vattnet! Ja, man lär sig mycket;-) I början innan han lagat någon mat bjöd jag honom på svensk mat: pannbiff, kokt potatis, stekt lök, brunsås och lingon. Jag har fortfarande inte riktigt kommit underfund med om han sa att det var gott bara för att han ville va snäll eller om han tyckte det. Men där efter är det han som lagat mat... I början fick jag inte ens skära grönsakerna, utan mest springa runt i allas lägenheter och fråga efter olika köksgeråd som han tyckte att ett kök måste ha, men våra guidekök saknade. Men nu har han börjat ge mig lite ansvar och tror iaf att jag kan göra något i köket;-) Och nej mannen är inte 45, han är ett halvår yngre än mig! ;-)
 
Annars har Emely hittat ett turkiskt rödvin som är ett av de godaste jag någonsin druckit! Och när det gäller turkiska viner så är det verkligen imponerande. Nu är vi lätt beroende av det och kan verkligen gå och längta efter en kväll då vi ska ta ett glas vin. Och alla som vi bjuder det på som gillar rödvin säger detsamma, bäst av allt: Det är inte dyrt! :-) Så imorgon ska det nog drickas något glas rödvin, sättas på finklänningen och ut i Gümbets nattliv, försöka inse att augusti är slut, att det bara är en månad kvar att jobba här i Bodrum, att jag sen ska ner till Side och jobba en månad till. Men sen då, vad ska ske sen...
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Åhå! Lillasystern är kär minsann! Dra på trisslotter!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback